Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem mechanizmów i zjawiska gry w życiu człowieka. Gra jest ujmowana w szerokim, kulturowym kontekście, z uwzględnieniem społecznych jej konotacji. Przedmiot ma za zadanie rozszerzyć horyzont postrzegania fenomenu gry, ukazać jego uniwersalny charakter, ale też przybliżyć różne jego postaci w czasie i przestrzeni.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Koncepcja homo ludens i konteksty jej stosowania.
Kulturotwórczy aspekt zabawy.
Socjalizacyjny/enkulturacyjny wymiar gry (wzory osobowe, tożsamość, kompetencje kulturowe, wizja roli społecznej etc.).
Gra w życiu codziennym i procesach strukturacji (gra a status społeczny, dostęp do dóbr, interakcje, idee i horyzonty poznawcze członków społeczeństwa).
Gra w życiu społecznym z perspektywy analizy transakcyjnej.
Analiza socjokulturowa światów wytworzonych w grach (wybrane przykłady).
Analiza funkcjonowania gry w rzeczywistości społeczno-kulturowej (wybrane przykłady empiryczne).
Metody kształcenia
Mini wykład, praca z tekstem, dyskusja, wykorzystanie prezentacji multimedialnych i materiałów filmowych. Zajęcia warsztatowe. Mobilne metody kształcenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Podstawą uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest napisanie pracy zaliczeniowej i zaprezentowanie jej głównych wątków podczas zajęć. Temat pracy indywidualnie uzgadniany z osobą prowadzącym przedmiot.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Berne Eric, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Bomba Radosław. Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015.
Callois Roger, Gry i ludzie, Wydawnictwo Volumen, Warszawa 1997.
Gadamer Hans Georg, Pojęcie gry, W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik, W. Dudzik, M. Kanabrodzki, L. Kolankiewicz, Warszawa 2005.
Geertz Clifford, Głęboka gra: uwagi o walkach kogucich na Bali, W: tenże, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, WUJ, Kraków 2005.
Huizinga Johan, Homo ludens: zabawa jako źródło kultury, Wyd. Aleteia, Warszawa 1985.
Strzelecki Ryszard, Ku antropologii zabawy. Teoria statusowo-transformacyjna, Bydgoszcz 2020.
Literatura uzupełniająca
Benedict Ruth, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 1999.
Bettelheim Bruno, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, PIW, Warszawa 1985.
Boellstorff Tom, A Ludicrous Discipline? Ethnography and Game Studies, „Games and Culture” 2006/1
Bogost Ian, Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames, The MIT Press, Cambridge 2007.
Dovey Jon, Kennedy Hellen, Kultura gier komputerowych, WUJ, Kraków 2011.
Filiciak, Mirosław. 2006. Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Warszawa: WAiP
Jaskulska Sylwia, Motyl Karol, Gra o tron? Rytuały i gry w optyce teorii antropologicznej Clifforda Geertza i analizy transakcyjnej. Przyczynek do badania codzienności szkoły, „Studia Edukacyjne” 31/2014.
Kluska Bartłomiej, Dawno temu w grach, Wydawnictwo Orka, Łódź 2008.
Kopoczek Remigiusz, Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Propp Władimir, Morfologia bajki magicznej, Nomos, Kraków 2011.
Romanowska Teresa, Zabawa w kontekście kulturowym. Część I. Człowiek zabawy – od kołyski do wieku sędziwego, „Civitas et Lex” 2018/3(19)
Romanowska Teresa, Zabawa w kontekście kulturowym. Część II. Korelacja zabawy z pracą, „Civitas et Lex” 2018/3(19)
Teoretyczne aspekty grywalizacji, red. Joanna Aksman, Joanna Bierówka, „Państwo i społeczeństwo”, Kraków 2018.
Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, WAiP, Warszawa 2009.
Zadrożyńska Anna, Homo faber i homo ludens. Problem modelowego ujęcia kultur tradycyjnej i współczesnej, „Etnografia Polska”, 27/1983.
Żyłko Bogusław, Semiotyka kultury: szkoła tartusko-moskiewska, Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2009.
Wybrane teksty z czasopisma „Game and Culture”, „Homo Ludens”
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 12:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.