SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształtowanie postaw prozdrowotnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształtowanie postaw prozdrowotnych
Kod przedmiotu 14.2--SocP-KPP-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Społeczne wymiary esportu
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami w obszarze ekologicznych uwarunkowań zdrowia jednostkowego, zbiorowego, publicznego

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Czynniki warunkujące zdrowie i zachowania prozdrowotne.
  2. Koncepcje zachowań zdrowotnych. Zmiany zachowań zdrowotnych.
  3. Strategie kształtowania nowych nawyków i zachowań prozdrowotnych (prawidłowe żywienie, rola aktywności fizycznej, zachowania drogowe, używki, złe nawyki dnia codziennego, antykoncepcja).
  4. Wsparcie społeczne, stres i zdrowie – uwarunkowania, wzajemne powiązania.
  5. Zdrowie publiczne – promocja zdrowia jako komponent kulturowej zmiany społecznej .
  6. Hazard, uzależnienia, terapie.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, prezentacja, spacer studyjny  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

test

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z testu

Literatura podstawowa

  1. Barszcz  M. (2000), Fazy rozwoju uzależnienia od gier i proces terapii, [W:] „Świat Problemów”. -  nr 3, s. [36]-[37
  2. Biały B. (2021), Hazardziści. Gra o życie, Wydawca WAB
  3. Czupryna A., Poździoch S., Ryś A., Włodarczyk C.W., Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia. T.II, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „VESALIUS” 2001
  4. Aleksandra Derwich-Nowak Gandalf (2010), Patologiczny hazard, Wyd. Difin
  5. Domaradzki J. Triada choroba, poczucie dyskomfortu i chorowanie i jej współczesna interpretacja, Hygeia Public Health, 49(2): 197-20, 2014
  6. Jacennik B. , Strategie dla zdrowia. Kształtowanie zachowań zdrowotnych poprzez środowisko, 2008
  7. Sęk H. Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wyd. Naukowe PWN
  8. Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Wyd. UŚL, Katowice, 2004
  9. Trzop B., Moryl - Walentynowicz K., (red., )Interdyscyplinarność w badaniu problematyki zdrowia i choroby. W poszukiwaniu inspiracji, Zielona Góra 2017
  10. Uramowska-Żyto, H. , Zdrowie i choroba w świetle wybranych teorii socjologicznych, IFIS PAN, 1992)
  11. Woronowicz B.T. (red.) (2012),  HAZARD. Historia, zagrożenia i drogi wyjścia, Wyd. Media Rodzina

Literatura uzupełniająca

  1. Czapiński J., Panek T. (red.) (2007, 2009, 2011). Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2006, 2010, 2011
  2. Maksymowicz A., Internet a medycyna. Przemiany relacji zachodzących między pacjentami a lekarzami na przykładzie portali oceniających lekarzy, Studia Humanistyczne AGH, tom 13, nr 1, s. 101-113, 2014
  3. Skrzypek M., W stronę socjologii diagnozy. Społeczne funkcje diagnozy medycznej w kontekście doświadczenia choroby, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, nr 45, s. 51-64, 2013
  4. Szaban D.,Trzop B., Dojrzewanie w czasach nadmiaru wyborów. Kondycja emocjonalna gimnazjalistów w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, vol. 10, no 2, 2018
  5. Śliż D., Mamcarz A. (red.), (2018), Medycyna stylu życia, Redakcja naukowa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie
  6. Zielińska M., Szaban D. (red.), Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych / red. nauk. .- Zielona Góra : Fundacja Obserwatorium Społeczne Inter Alia, 2018
  7. Ziarko M., Wrona-Polańska H., Pasztak-Opiłka A. (red.), Zdrowie w zmieniającym się świecie. Zagrożenia i wyzwania. Wyd. UAM, Poznań 2019
  8. Zielińska M., Calos Cagatos - w zdrowym ciele zdrowy duch. przyczynek do refleksji o kondycji psychofizycznej młodzieży akademickiej // W: Stan zdrowia a procesy demograficzne w Europie Środkowej / red. Dorota Szaban, Hanna Kurowska, Robert Wróbel .- Zielona Góra : Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 2015
  9. Zielińska M., Gotowi na dorosłość. Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0, wyd. IFIS PAN, Warszawa, rozdz. III.2 Zdrowie, wsparcie społeczne i radzenie sobie ze stresem, 2020
  10. Ponadto wykorzystane będą: Raporty CBOS dotyczące opinii na temat zdrowia, choroby, uzależnień, oceny własnego samopoczucia Polaków

Uwagi

Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie (spacer studyjny).


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 00:16)