Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami osób z niepełnosprawnością oraz pełnosprawnych. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat zasad edukacji inkluzyjnej oraz integracyjnej osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie studentów do pracy z dziećmi/uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju (etapy i właściwości rozwoju) i psychologii klinicznej (norma, nienormalność, koncpecje zdrowia i choroby)
Zakres tematyczny
Wykłady
Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, przedmiot, cel i zadania, systematyka, subdyscypliny, podstawowe pojęcia.
Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej i ich implikacjie dla teorii i praktyki.
Nurty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością: segregacyjny, integracyjny, inkluzyjny. Zasady organizacji edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością.
Adaptacja dziecka/ucznia do niepełnosprawności oraz przedszkola i szkoły.
Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym.
Wspomaganie rodziców dzieci z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji dzieci /uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Dzieci/uczniowie z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
Dzieci/uczniowie z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
Dzieci/uczniowie z przewlekłymi chorobami w środowisku rodzinnym, edukacyjnym: charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka/ucznia, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
Dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka/ucznia, metody rehabilitacji.
Dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady terapii i edukacji.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Bobińska K., Pietras T., Galecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyjna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej: osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością, Poznańskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań 2010.
Kauffman J., Daniel M., Hallahan P., Pullen P.C., Handbook of Special Education, New York, Routledge 2017.
Literatura uzupełniająca
Bobkiewicz Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Dykcik W., Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, UAM, Poznań, 2005.
Korzon A., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2010.
Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany. Wybrane problemy, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 20:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.