SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody nauki czytania i pisania |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-P-MNiCP-21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania; Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie zasad i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą.
Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.
1. Złożoność czytania i pisania jako aktywności intelektualnej .Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania.
2. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje. Analiza wybranych metod. M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz,
3. Metody nauki czytania -ciąg dalszy- J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Praca z materiałami do nauki czytania i pisania.
4. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim.
5. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.
1. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
2. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
4. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.
5. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.
6. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
7. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
8.H.L.Swanson, K.R.Harris, S.Graham (red.) Handbook of learning disabilities, New York-London 2003.: The Guilford Press.
1. Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.
2.Wray D., Fox R., The Teaching of Reading in the Primary School, Exeter University of Exeter 1991, mps.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 16:57)