Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zarządzania przedsiębiorstwami, z zasadami planowania, organizowania, przewodzenia i kontroli, z metodami i technikami zarządzania oraz z podstawowymi problemami zarządzania dziedzinami działalności przedsiębiorstwa. Nabycie umiejętności stosowania teorii organizacji i zarządzania w praktyce gospodarczej.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć i praw ekonomicznych.
Zakres tematyczny
Treści wykładowe
Wykład wprowadzający (informacje ogólne o przedmiocie, zapoznanie z programem zajęć, przedstawienie karty przedmiotu i zasad zaliczenia). Organizacja i zarządzanie - jego istota, znaczenie.
Geneza i rozwój nauki organizacji i zarządzania.
Przedsiębiorstwo jako obiekt organizacji i zarządzania.
Otoczenie i zasoby organizacji.
Funkcje zarządzania - planowanie i organizowanie.
Funkcje zarządzania - przewodzenie i kontrolowanie*.
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa.
System komunikacji w organizacji*.
Zachowanie człowieka w organizacji (władza, konflikty*, relacje grupowe).
Istota pracy kierowniczej - style kierowania, role, umiejętności i kompetencje kierownicze*.
Rozwiązywanie problemów organizacyjnych. Modele decyzyjne.
Zarządzanie strategiczne - formułowanie i klasyfikacja strategii.
Zarządzanie dziedzinami działalności przedsiębiorstwa (produkcja, finanse, personel).
Metody i zasady zarządzania przedsiębiorstwem.
Ćwiczenia
Planowanie - sporządzanie planu strategicznego i operacyjnego.
Projektowanie struktury przedsiębiorstwa.
Motywacja i motywowanie*.
Komunikacja w organizacji - narzędzie wspomagające zarządzanie*.
Budowa i funkcjonowanie efektywnego zespołu.
Radzenie sobie z konfliktami*.
Rozwiązywanie problemów organizacyjnych.
Metody kształcenia
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład konwersatoryjny
metody poszukujące: problemowe (sytuacyjne: opracowanie planu, sposobów motywowania; ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadku - struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, rozwiązywanie problemów); dyskusji (okrągłego stołu); eksponujące (pokaz, drama - komunikacja).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie przedmiotowego testu końcowego (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte lub otwarte; 20 pytań) - 50% poprawnych odpowiedzi
Ćwiczenia: zaliczenie zadań realizowanych na zajęciach, aktywność na zajęciach - szczegółowe skale ocen zostaną podane na zajęciach
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego i w 50% z oceny z ćwiczeń (ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną z zadań (50%) i aktywności (50%))
Literatura podstawowa
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2018
Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Difin, Warszawa 2019
Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, GAB Doradztwo Wydawnicze Grzegorz Boguta, Warszawa 2017
Literatura uzupełniająca
Błaszczak E., Zarządzanie w chaosie, czyli sukces w biznesie zaczyna się na literę Z: zaufanie, zespół, zaangażowanie, zmiana, zwinność, Wyd. Onepress, Warszawa 2020
Czasopisma: Journal of Economics&Management, The Karol Adamiecki Uniwersity of Economics; Organization&Management: scientific quarterly, Wyd. Politechniki Śląskiej
Koźmiński A. K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw: podręcznik akademicki, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011
Uwagi
W sylabusie wprowadzono treści dotyczące zagadnień z zakresu:
Motywacja i motywowanie.
Komunikacja - narzędzie wspomagające zarządzanie.
Radzenie sobie z konfliktami.
nabytych podczas studiów podyplomowych "Psychologia w biznesie" oraz "COACHING MENEDŻERSKI. Nowoczesne narzędzie rozwoju osobistego, zespołu i organizacji" zrealizowanych w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 14:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.