SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem
Kod przedmiotu 01.9-WB-ŻCZ2P-ozp-S22
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zarządzania przedsiębiorstwami, z zasadami planowania, organizowania, przewodzenia i kontroli, z metodami i technikami zarządzania oraz z podstawowymi problemami zarządzania dziedzinami działalności przedsiębiorstwa. Nabycie umiejętności stosowania teorii organizacji i zarządzania w praktyce gospodarczej.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych pojęć i praw ekonomicznych.

Zakres tematyczny

Treści wykładowe

  1. Wykład wprowadzający (informacje ogólne o przedmiocie, zapoznanie z programem zajęć, przedstawienie karty przedmiotu i zasad zaliczenia). Organizacja i zarządzanie - jego istota, znaczenie.
  2. Geneza i rozwój nauki organizacji i zarządzania.
  3. Przedsiębiorstwo jako obiekt organizacji i zarządzania.
  4. Otoczenie i zasoby organizacji.
  5. Funkcje zarządzania - planowanie i organizowanie.
  6. Funkcje zarządzania - przewodzenie i kontrolowanie*.
  7. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa.
  8. System komunikacji w organizacji*.
  9. Zachowanie człowieka w organizacji (władza, konflikty*, relacje grupowe).
  10. Istota pracy kierowniczej - style kierowania, role, umiejętności i kompetencje kierownicze*.
  11. Rozwiązywanie problemów organizacyjnych. Modele decyzyjne.
  12. Zarządzanie strategiczne - formułowanie i klasyfikacja strategii.
  13. Zarządzanie dziedzinami działalności przedsiębiorstwa (produkcja, finanse, personel).
  14. Metody i zasady zarządzania przedsiębiorstwem.

Ćwiczenia

  1. Planowanie - sporządzanie planu strategicznego i operacyjnego.
  2. Projektowanie struktury przedsiębiorstwa.
  3. Motywacja i motywowanie*.
  4. Komunikacja w organizacji - narzędzie wspomagające zarządzanie*.
  5. Budowa i funkcjonowanie efektywnego zespołu.
  6. Radzenie sobie z konfliktami*.
  7. Rozwiązywanie problemów organizacyjnych.

Metody kształcenia

  • metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład konwersatoryjny
  • metody poszukujące: problemowe (sytuacyjne: opracowanie planu, sposobów motywowania; ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadku - struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, rozwiązywanie problemów); dyskusji (okrągłego stołu); eksponujące (pokaz, drama - komunikacja).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Wykład: zaliczenie przedmiotowego testu końcowego (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte lub otwarte; 20 pytań) - 50% poprawnych odpowiedzi
  • Ćwiczenia: zaliczenie zadań realizowanych na zajęciach, aktywność na zajęciach - szczegółowe skale ocen zostaną podane na zajęciach

Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego i w 50% z oceny z ćwiczeń (ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną z zadań (50%) i aktywności (50%))

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2018
  2. Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Difin, Warszawa 2019
  3. Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, GAB Doradztwo Wydawnicze Grzegorz Boguta, Warszawa 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Błaszczak E., Zarządzanie w chaosie, czyli sukces w biznesie zaczyna się na literę Z: zaufanie, zespół, zaangażowanie, zmiana, zwinność, Wyd. Onepress, Warszawa 2020
  2. Czasopisma: Journal of Economics&Management, The Karol Adamiecki Uniwersity of Economics; Organization&Management: scientific quarterly, Wyd. Politechniki Śląskiej
  3. Koźmiński A. K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw: podręcznik akademicki, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011

Uwagi

W sylabusie wprowadzono treści dotyczące zagadnień z zakresu:

  1. Motywacja i motywowanie.
  2. Komunikacja - narzędzie wspomagające zarządzanie.
  3. Radzenie sobie z konfliktami.

nabytych podczas studiów podyplomowych "Psychologia w biznesie"  oraz "COACHING MENEDŻERSKI. Nowoczesne narzędzie rozwoju osobistego, zespołu i organizacji" zrealizowanych w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2023 14:56)