SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gry strategiczne |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-EkoPD-GR |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Ekonomia przedsiębiorstwa |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania jest nabycie zaawansowanej wiedzy z zakresu gry strategicznej. Poznanie istoty, zasad, modeli, metod i technik zarządzania strategicznego wykorzystywanych w grach strategicznych. Ponadto nabycie praktycznych umiejętności identyfikacji problemów i doboru odpowiednich metod do rozwiązania problemów. Poznanie procesów analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii; Stosowanie metod analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii do rozwiązania problemów zarządzania.
W ramach prowadzonych wykładów: Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie się z sylabusem przedmiotu. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu. Istota strategii, gry i zarządzania strategicznego. Szkoły i nurty zarządzania strategicznego; Poziomy i rodzaje strategii. Globalny i lokalny kontekst strategii; Proces formułowania strategii; Wizja, misja i cele strategiczne organizacji; Konkurencyjność a przewaga konkurencyjna organizacji; Metody analizy strategicznej otoczenia organizacji; Elementy strategicznej analizy sektora; Metody planowania strategicznego; Implementacja strategii; Alianse strategiczne Zarządzanie strategiczne w kontekście nurtu zasobowego, podejścia przedsiębiorczego oraz sieci międzyorganizacyjnych; Strategie kooperacji i tworzenia wartości; Modele biznesu; Gry strategiczne w warunkach oddziaływań dynamicznego otoczenia.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: Istota strategii i zarządzania strategicznego. Szkoły i nurty zarządzania strategicznego; Poziomy i rodzaje strategii; Kształtowanie wizji, misji i celów strategicznych organizacji; Zastosowanie metod analizy strategicznej, planowania strategicznego, implementacji strategii. Formułowanie i ocena alternatywnych opcji strategicznych; Charakterystyka wybranych rodzajów strategii. Analiza wartości dla interesariuszy. Kontrola strategiczna.
Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, ćwiczenia, praca w zespołach zadaniowych, praca własna - przygotowanie do zajęć i egzaminu, prezentacja, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną
Zaliczenie z wykładu: warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Zaliczenie w formie pisemnej, zadania z treścią.
Zaliczenie ćwiczeń: oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (80%) i aktywność na zajęciach (20%).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Progi średniej arytmetycznej dla oceny końcowej są następujące:
dostateczny <3>
dostateczny plus od 3,25-3,74;
dobry od 3,75-4,24;
dobry plus od 4,25-4,74;
bardzo dobry od 4,75
1. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.
2. Morgan M., Levitt R.E., Malek W., Skuteczne wdrażanie strategii, PWN, Warszawa 2010.
3. Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
4. Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi strategicznej, PWE, Warszawa 2004.
1. Kaplan R. S., Norton D. P., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa 2007.
2 .Łobejko S., Pierścionek Z. (red), Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.
3. Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcje i zastosowania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003.
4. Romanowska M., Wachowiak P. (red.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.
5. A.K. Dixie, B.J. Nalebuff, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu prywatnym, MT Biznes, Warszawa 2010. http://www.gandalf.com.pl/files/products/text/331224.pdf
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 16:47)