Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wyzwalania/wzmacniania kreatywności pracowników w organizacji.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
W ramach prowadzonych wykładów: Kreatywność - twórczość - innowacja. Kreatywność a funkcjonowanie organizacji. Zarządzanie wiedzą a kreatywność pracowników. Organizacyjne uczenie się i jego znaczenie dla kreatywności. Uwarunkowania kreatywności pracowników. Bariery kreatywności.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: Cechy osoby kreatywnej. Możliwości/metody/techniki kształtowania kreatywności pracowników. Kreatywność pracowników w organizacji. Rola menedżera w wyzwalania kreatywności pracowników.
Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, zadania warsztatowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U10, K_U11; K_K04):
wykonanie zadań ocenianych punktowo (max. liczba punktów za zadanie to 3pkt),
kolokwium zaliczeniowe obejmujące swoją tematyką treści realizowane podczas wykładów i ćwiczeń - pytania otwarte (problemowe).
Ocena końcowa zależy od liczby uzyskanych punktów z kolokwium i zadań.
Warunki zaliczenia dla wykładów (K_W07, K_W12, K_K01; K_K04): zaliczenie pisemne – pytania zamknięte (testowe). Ocena zależy od liczby uzyskanych punktów, minium potrzebne do zaliczenia to 50%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z obu form zajęć.
Literatura podstawowa
Ozenc K. , Hagan M.,Kreatywne rytuały przydatne w pracy, MTBzines, 2020.
Jasińska J., Bazydło-Egier D., Wodzińska-JabońskaJ., Kreatywność w zarządzaniu. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukoe Sophia, Katowice, 2017.
Brzeziński M., Organizacja kreatywna, Warszawa 2009.
Fazlagić J., Kreatywni w biznesie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015.
Robinson K., Oblicza umysłu. Ucząc Się Kreatywności, Element, Kraków 2010.
Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa 1992.
Stankiewicz J., Moczulska M., Kształtowanie innowacyjności pracowników w organizacji sieciowej, „Uwarunkowania przedsiębiorczości - różnorodność i zmienność”, PWSZ, Tarnobrzeg 2008.
Stankiewicz J., Moczulska M., Od zarządzania wiedzą do wzbudzania innowacyjności członków organizacji, w: J.Stankiewicz (red.) Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem, cz. 1, Zielona Góra 2002.
Stankiewicz J., Możliwości wyzwalania i intensyfikowania zachowań twórczych pracowników, ”Management”vol.3, nr 2, Zielona Góra 1999
West M., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa 2001.
Proctor T. Zarządzanie twórcze, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca
Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Warszawa 2000
Sikorski Cz., Ludzie nowej organizacji, Łódź 1998
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2012
Zarządzanie kreatywnością w organizacji, Harvard Business Essencial, Warszawa 2005/2018
Morgan G., Wyobraźnia organizacyjna, Warszawa 2002
Kuśpit M., Tychmanowicz A., Zdybel J. (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność : wybrane zagadnienia,Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015
Kozieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Edu-Libri, 2019
Sokół A., Zarządzanie twórczością w organizacji - koncepcja, metody i narzędzia, CeDeWu, 2015
Garbarski L., Kreatywność w biznesie. Czego możemy się nauczyć od artystów? , Poltext, 2021
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 26-05-2022 14:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.