SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Patofizjologia procesu starzenia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Patofizjologia procesu starzenia
Kod przedmiotu 12.9-WL-Lek-PWPPS
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Andrzej Bręborowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest poznanie mechanizmów starzenia organizmu. Omawiane będą zmiany w czynności narządów wynikających z procesu starzenia. Zwrócona będzie uwaga na czynniki przyspieszające i opóźniające proces starzenia.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, histologii, fizjologii i podstaw patofizjologii człowieka.

Zakres tematyczny

  • Wstęp do gerontologii i geriatrii
  1. Definicja gerontologii i geriatrii
  2. Epidemiologia procesu starzenia
  3. Dobre starzenie. Stulatkowie
  • Teorie starzenia organizmu
  1. Teoria ewolucyjna
  2. Genetyczne podstawy starzenia
  3. Teoria neuroendokrynna
  4. Teoria wolnych rodników
  5. Teoria mitochondrialna
  6. Teoria glikozylacji
  7. Teoria telomerowa i ograniczona replikacja komórek
  8. Starzenie na poziomie komórkowym
  • Starzenie układu krążenia
  1. Niewydolność krążenia
  2. Nadciśnienie tętnicze
  3. Starzenie śródbłonka naczyniowego
  4. Choroby obwodowych naczyń tętniczych i żylnych
  5. Hipotonia ortostatyczna

 

  • Starzenie układu oddechowego
  1. Zmiany morfologiczne i czynnościowe w układzie oddechowym
  2. Przewlekłe choroby układu oddechowego
  3. Restrykcyjne zaburzenia oddychania
  4. Obturacyjne zaburzenia oddychania
  • Starzenie układu nerwowego
  1. Zmiany czynnościowe w układzie oddechowym
  2. Neuropsychologia okresu starczego
  3. Choroba Alzheimera
  4. Choroba otępienna
  5. Zaburzenia autonomicznego układu nerwowego
  • Starzenie przewodu pokarmowego
  1. Zmiany czynnościowe w układzie pokarmowym
  2. Zaburzenia wchłaniania
  3.  
  • Starzenie układu endokrynnego
  1. Zmiany czynnościowe w układzie endokrynnym
  2. Choroby tarczycy i przytarczyc
  3.  
  • Starzenie układu mięśniowo-szkieletowego
  1.  
  2.  
  • Starzenie układu immunologicznego
  1. Zmiana podatności na zakażenia
  2. Choroby autoimmunologiczne
  3. Choroby nowotworowe
  • Pacjent geriatryczny
  1. Działanie leków u osób w wieku podeszłym
  2. Modyfikacja procesu starzenia

Metody kształcenia

Wykłady w formie e-learningu będą dostępne dla studentów w wersji on-line przez cały czas trwania kursu. Istnieje możliwość zadawania pytań, na stronie internetowej, dotyczących przedstawianego na wykładach materiału. Udzielone odpowiedzi będą widoczne dla wszystkich uczestników kursu. Wiedza przedstawiana na wykładach będzie przygotowaniem do dyskusji przypadków klinicznych podczas zajęć seminaryjnych. Wiedza studentów będzie sprawdzana przy użyciu pytań testowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione odpowiednim dokumentem (zwolnienie lekarskie lub dokument poświadczający wypadek losowy) nieobecności, które Student powinien odrobić. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 1 zajęciach, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Gdy nieobecność na 2-ch zajęciach Student zobowiązany jest  do obycia ćwiczeń z inną grupą. Więcej niż 2 nieobecności skutkują brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu.

 

Nieobecność studenta podczas zaliczenia, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta.

 

Zaliczenie zajęć: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 60 pytań). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia

 

Sposób obliczania ocen

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Fizjologia Starzenia. Profilaktyka i Rehabilitacja. Red. Naukowi A. Marchewka, Z Dąbrowski, JA. Żołądź, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013

Literatura uzupełniająca

1.     RB. McDonald, Biologia Starzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁ:  Prof. dr hab. med. Andrzej Bręborowicz


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2024 16:14)