SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Komunikacja interpersonalna w pielęgniarstwie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Komunikacja interpersonalna w pielęgniarstwie
Kod przedmiotu 12.2-WL-PIELD-PDW-KIP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
  • mgr Konrad Opaliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat komunikacji, jej rodzajów i sposobów komunikowania się oraz uświadomienie własnych kompetencji i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Poznanie skutecznych narzędzi i metod komunikacji interpersonalnej, barier i ograniczeń komunikacyjnych. Zdobycie umiejętności skutecznego komunikowania się z pacjentem, jego rodziną i współpracownikami. 

Wymagania wstępne

Otwartość i gotowość do kształcenia się z zakresu umiejętności i technik komunikacji interpersonalnej

Zakres tematyczny

Wykłady: 

  1. Proces komunikowania – podstawy teoretyczne. Zasady skutecznej i nieskutecznej komunikacji.
  2. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Modele, wzory i style komunikacji.
  3. Komunikowanie się w pielęgniarstwie - zasady ogólne, etyczne i prawne.
  4. Specyficzne problemy komunikowania się z osobami w różnych stanach chorobowych.
  5. Komunikacja w zespole interdyscyplinarnym. 

Ćwiczenia: 

  1. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Skuteczna słuchanie, argumentacja, i obserwacja. Zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną.
  2. Sytuacja zdrowotna pacjenta a sposób komunikowania się.
  3. Komunikacja w wybranych szczególnych sytuacjach klinicznych.
  4. Rozmowy z pacjentem o chorobie, śmierci i umieraniu.
  5. Bariery komunikacyjne.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca (prezentacja multimedialna).

Ćwiczenia: metoda warsztatowa, metoda sytuacyjna,  praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, studium przypadku, gry symulacyjne, gry dydaktyczne, praca z podręcznikiem, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - kolokwium sprawdzające wiedzę – ocena pozytywna powyżej 60% punktów możliwych do zdobycia.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: aktywność  studenta podczas zajęć w formie warsztatów, odpowiedź ustna, praca własna i w grupie, indywidualnie przygotowanych zadań i pracy zaliczeniowej. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panka W., Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2016.
  2. Ford M. J. Myerscough Ph. R., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańsk 2001.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Barański J. Steciwko A. Relacja lekarz – pacjent. Zrozumienie i współpraca, Warszawa 2013.
  2. Knapp M. L. Hall J. A. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2008.
  3. McKay M. Davis M. Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2017
  4. Doroszewski J. Kulus M. Markowski A. (red.) Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja. Warszawa 2014

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 20-08-2022 17:20)