SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WL-PielP-PSYCH |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie |
1. Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami psychologicznymi, które umożliwiają rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka w zdrowiu i chorobie.
2. Przygotowanie studentów do dostrzegania zależności człowieka od otoczenia, przemian zachodzących w procesie jego rozwoju oraz wpływu różnych sytuacji na jego zachowanie.
3. Przedstawienie najważniejszych informacji na temat stresu i jego związków ze zdrowiem.
4.Trening podstawowych i zaawansowanych umiejętności komunikacji interpersonalnej.
5. Rozwój umiejętności nawiązywania i podtrzymywania prawidłowego kontaktu w relacji z pacjentem i jego rodziną.
6. Kształtowanie praktycznych umiejętności psychologicznych przydatnych w pracy zawodowej: funkcjonowania w zespole, skutecznego radzenia sobie ze stresem, profilaktyki wypalenia zawodowego.
Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii szkoły średniej.
Wykład:
1. Podstawy psychologii w zarysie. Współczesne koncepcje psychologiczne.
2. Norma a patologia psychiczna. Zaburzenia psychiczne.
3. Osobowość – struktura, mechanizmy, rozwój. Zachowanie człowieka w sytuacjach społecznych.
4. Stres a zdrowie. Definicja i rodzaje stresu. Objawy i następstwa stresu. Radzenie sobie ze stresem.
5. Specyficzne problemy związane z chorobą oraz niepełnosprawnością. Wybrane aspekty różnic indywidualnych w radzeniu sobie z chorobą.
6. Rozwój człowieka w ciągu całego życia. Pojęcie rozwoju. Czynniki rozwoju: regulacje endogenne, środowisko fizyczne i społeczno – kulturowe.
7. Poznanie społeczne: konstruowanie rzeczywistości społecznej, postawy i ich zmiana, stereotypy i uprzedzenia.
Ćwiczenia:
1. Właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie.
2. Stres i radzenie sobie a zdrowie.
3. Wypalenie zawodowe – czynniki ryzyka i profilaktyka.
4. Modele i style komunikacji interpersonalnej.
5. Sytuacje jatrogenne w relacjach pielęgniarka – pacjent.
Samokształcenie:
1. Modele i style komunikacji interpersonalnej.
2. Techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne.
3. Wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka.
4. Psychiczne i społeczne oddziaływania prozdrowotne.
5. Wypalenie zawodowe - dbanie o siebie.
Wykład konwencjonalny, burza mózgów, metoda przypadków, inscenizacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 70% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Ćwiczenia - Warunkiem uzyskania zaliczenia jest frekwencja na zajęciach zgodna z regulaminem studiów, aktywność na ćwiczeniach oraz uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z prezentacji multimedialnej. Zajęcia w których student nie uczestniczył podlegają odpracowaniu w ten sposób, iż student samodzielnie przygotowuje pracę pisemną z treści omawianej na zajęciach, w których nie uczestniczył. Jeżeli student przekroczy 50% nieobecności podlegać będzie dodatkowemu kolokwium z tematyki zajęć w których nie uczestniczył. Kolokwium przeprowadzane jest w formie odpowiedzi ustnej na podstawie podanych zagadnień. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie z kolokwium co najmniej oceny dostatecznej. Poinformowanie prowadzącego o fakcie przekroczenia 50% nieobecności należy do obowiązków studenta. To student kontaktuje się z prowadzącym mailowo celem ustalenia terminu i zakresu kolokwium. Student który przekroczy 50% nieobecności poza obowiązkiem przystąpienia do zaliczenia ustnego podlega również obowiązkowi zaliczenia zajęć w sposób analogiczny jak w przypadku studenta który nie przekroczył progu 50% nieobecności (tj. pracy pisemnej z treści omawianej na zajęciach, w których nie uczestniczył). W zakresie materiału do opracowania student kontaktuje się z prowadzącym drogą mailową. W mailu student wskazuje datę swojej nieobecności. Prowadzący odpowiada studentowi na maila przesyłając mu tematykę do opracowania.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez mgr Maria Forycka (ostatnia modyfikacja: 07-08-2022 23:01)