SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne podstawy diagnozy i terapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne podstawy diagnozy i terapii
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-PPDiT-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie słuchaczy w umiejętności psychologiczne ważne z punktu widzenia diagnozy pedagogicznej i podejmowania kontaktu terapeutycznego.

Wymagania wstępne

Wiedza z psychologii ogólnej i klinicznej

Zakres tematyczny

Wykłady: Diagnoza w kontakcie terapeutycznym. Diagnoza poprzez wywiad i wnioskowanie. Stosowanie zasad komunikacji w celu pogłębienia diagnozy. Podstawowe
zasady terapeutyczne w kontakcie indywidualnym, grupowym i rodzinnym. Rozumienie psychologicznych mechanizmów kształtowania się problemów i zaburzeń psychicznych.
Perspektywa psychologii rozwojowej jako podstawowy paradygmat opisywania i wyjaśniania problemów klinicznych okresu dzieciństwa i dorastania. 
Ćwiczenia - Podstawowe zasady diagnozy i terapii w ujęciu behawioralnym, psychodynamicznym, humanistycznym i poznawczym. Osobowość terapeuty, jako czynnik
ograniczający / wzbogacający oddziaływania na klienta. Implikacje diagnostyczne i terapeutyczne tzw. podejścia systemowego.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę składa się aktywność studenta, kolokwium
zaliczeniowe, wypowiedzi ustne.

Literatura podstawowa

1. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN, wybrane rozdziały
2. Czabała C., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997.
3. Morisson, Flegel (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: Wydawnictwo WUJ.

Literatura uzupełniająca

Prowadzący każdorazowo podaje literaturę na bieżące zajęcia

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:23)