SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologiczne podstawy diagnozy i terapii |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-PPDiT-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie słuchaczy w umiejętności psychologiczne ważne z punktu widzenia diagnozy pedagogicznej i podejmowania kontaktu terapeutycznego.
Wiedza z psychologii ogólnej i klinicznej
Wykłady: Diagnoza w kontakcie terapeutycznym. Diagnoza poprzez wywiad i wnioskowanie. Stosowanie zasad komunikacji w celu pogłębienia diagnozy. Podstawowe
zasady terapeutyczne w kontakcie indywidualnym, grupowym i rodzinnym. Rozumienie psychologicznych mechanizmów kształtowania się problemów i zaburzeń psychicznych.
Perspektywa psychologii rozwojowej jako podstawowy paradygmat opisywania i wyjaśniania problemów klinicznych okresu dzieciństwa i dorastania.
Ćwiczenia - Podstawowe zasady diagnozy i terapii w ujęciu behawioralnym, psychodynamicznym, humanistycznym i poznawczym. Osobowość terapeuty, jako czynnik
ograniczający / wzbogacający oddziaływania na klienta. Implikacje diagnostyczne i terapeutyczne tzw. podejścia systemowego.
Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę składa się aktywność studenta, kolokwium
zaliczeniowe, wypowiedzi ustne.
1. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN, wybrane rozdziały
2. Czabała C., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997.
3. Morisson, Flegel (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: Wydawnictwo WUJ.
Prowadzący każdorazowo podaje literaturę na bieżące zajęcia
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:23)