SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zdrowia
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-PZ-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom usystematyzowanej wiedzy społeczno-humanistycznej, pomocnej w zrozumieniu procesów leżących u podłoża rozwoju człowieka oraz edukacyjnych zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia z zakresu zdrowia – w wymiarze społeczno-humanistycznym na tle rzeczywistych procesów i problemów edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

WYKŁADY: Pojęcie zdrowia (definicje, ujęcia, modele, czynniki determinujące zdrowie). Zachowania zdrowotne i prozdrowotne (definicja, wyznaczniki, mandala zdrowia). Podstawowe pojęcia: oświata zdrowotna, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna, kultura zdrowotna, pedagogika zdrowia; promocja zdrowia a profilaktyka. Edukacja zdrowotna dzieci szczególnych potrzeb.

ĆWICZENIA: Szkoły promujące zdrowie. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety). Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia. Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką - praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena prezentacji wybranych zagadnień programowych.

Ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Obserwacja, dyskusja i ocena aktywności na zajęciach.

 

Literatura podstawowa

B. Karski (red.), Promocja zdrowia, Warszawa 1999.

Cz. Lewicki, Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.

B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.

B. Woynarowska, Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.

M. Kowalski, A. Gaweł, Zdrowie-Wartość-Edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 (wyd. I), 2007 (wyd. II).

M. Kowalski; M. Drożdż, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

M.Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B.P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno-socjologiczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Radom 2014.

M.Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B.P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Pułtusk-Warszawa 2015.

M. Kowalski, S . Śliwa, S . Kania (red.), Profilaktyka społeczna. Edukacja. Zdrowie, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.

M. Kaliszewska, M. Kowalski; Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem, Wyd. UKiP J&D Gębka w Gliwicach, Kielce – Zielona Góra 2011.

Literatura uzupełniająca

A. Gaweł, Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.

M. Kuchcińska, E. Kościńska (red.), Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010.

A. Ostrowska, Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.

M. Sokołowska, G. Skoczek (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000.

E. Syrek, Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000.

B. Woynarowska, M. Kapica (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej: stan i oczekiwania, Warszawa 2001.

B. Woynarowska (red.), Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000.

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 07:18)