SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika zdrowia |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-PZ-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom usystematyzowanej wiedzy społeczno-humanistycznej, pomocnej w zrozumieniu procesów leżących u podłoża rozwoju człowieka oraz edukacyjnych zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. W trakcie zajęć przedstawione zostaną podstawowe założenia, pojęcia i twierdzenia z zakresu zdrowia – w wymiarze społeczno-humanistycznym na tle rzeczywistych procesów i problemów edukacyjnych.
Brak.
WYKŁADY: Pojęcie zdrowia (definicje, ujęcia, modele, czynniki determinujące zdrowie). Zachowania zdrowotne i prozdrowotne (definicja, wyznaczniki, mandala zdrowia). Podstawowe pojęcia: oświata zdrowotna, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna, kultura zdrowotna, pedagogika zdrowia; promocja zdrowia a profilaktyka. Edukacja zdrowotna dzieci szczególnych potrzeb.
ĆWICZENIA: Szkoły promujące zdrowie. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety). Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia. Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką - praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena prezentacji wybranych zagadnień programowych.
Ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Obserwacja, dyskusja i ocena aktywności na zajęciach.
B. Karski (red.), Promocja zdrowia, Warszawa 1999.
Cz. Lewicki, Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
B. Woynarowska, Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
M. Kowalski, A. Gaweł, Zdrowie-Wartość-Edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 (wyd. I), 2007 (wyd. II).
M. Kowalski; M. Drożdż, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
M.Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B.P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno-socjologiczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Radom 2014.
M.Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B.P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Pułtusk-Warszawa 2015.
M. Kowalski, S . Śliwa, S . Kania (red.), Profilaktyka społeczna. Edukacja. Zdrowie, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.
M. Kaliszewska, M. Kowalski; Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem, Wyd. UKiP J&D Gębka w Gliwicach, Kielce – Zielona Góra 2011.
A. Gaweł, Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.
M. Kuchcińska, E. Kościńska (red.), Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010.
A. Ostrowska, Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.
M. Sokołowska, G. Skoczek (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000.
E. Syrek, Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000.
B. Woynarowska, M. Kapica (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej: stan i oczekiwania, Warszawa 2001.
B. Woynarowska (red.), Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 07:18)