SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-MW-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie cech procesu wychowawczego i specyfiki oddziaływań wychowawczych. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy nt. m.in. wychowania dzieci ze specyficznymi potrzebami szkolnymi.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki  i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

WYKŁADY: Sylwetka rozwojowa dziecka mającego trudności w nauce i zdolnego. Proces wychowania. Zasady, metody i formy wychowania - pojęcie, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Postawy rodzicielskie. Błędy wychowawcze.

ĆWICZENIA: Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, odporności emocjonalnej.  Rodzic wychowawcą. Grupa z dziećmi mającymi trudności w nauce i zdolnymi zespołem wychowawczym.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, "burza mózgów".

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Gordon T., Wychowanie bez porażek, IW PAX, Warszawa 1993.

Łobocki M., Altruizm a wychowanie, Warszawa 1998.

Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Warszawa1994.

Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1991.

Łopatkowa M., Elementarz wychowania małego dziecka, LSW, Warszawa 1988.

Łopatkowa M., O sztuce wychowywania, NK, Warszawa 1974.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:09)