SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka wychowania |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-MW-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Poznanie cech procesu wychowawczego i specyfiki oddziaływań wychowawczych. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy nt. m.in. wychowania dzieci ze specyficznymi potrzebami szkolnymi.
Podstawy pedagogiki i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
WYKŁADY: Sylwetka rozwojowa dziecka mającego trudności w nauce i zdolnego. Proces wychowania. Zasady, metody i formy wychowania - pojęcie, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Postawy rodzicielskie. Błędy wychowawcze.
ĆWICZENIA: Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, odporności emocjonalnej. Rodzic wychowawcą. Grupa z dziećmi mającymi trudności w nauce i zdolnymi zespołem wychowawczym.
Wykład konwencjonalny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, "burza mózgów".
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
Gordon T., Wychowanie bez porażek, IW PAX, Warszawa 1993.
Łobocki M., Altruizm a wychowanie, Warszawa 1998.
Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Warszawa1994.
Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1991.
Łopatkowa M., Elementarz wychowania małego dziecka, LSW, Warszawa 1988.
Łopatkowa M., O sztuce wychowywania, NK, Warszawa 1974.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:09)