SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trudności wychowawcze z dzieckiem szczególnych potrzeb edukacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-TWzDSZPE-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.
Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.
WYKŁAD: Poznawanie uczniów. Prawa i obowiązki ucznia. Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. Program wychowawczy klasy i planowanie pracy wychowawczej. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole, poza ich terenem. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci mające trudności w nauce i zdolne. Brak adaptacji dzieci do wymagań przedszkolnych i szkolnych, przyczyną trudności wychowawczych.
ĆWICZENIA: Zachowania negatywne dzieci. Agresja bezpośrednia i pośrednia dzieci. Dzieci nerwowe (nadpobudliwe). Zachowania bierne dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne, negatywne i depresyjne dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzeni emocjonalne i zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem.
WYKŁAD: konwencjonalny, problemowy
Ćwiczenia: metoda podająca, praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.
Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, praca pisemna.
Ćwiczenia: diagnoza jednego dziecka, przygotowanie projektu, projektowanie sytuacji edukacyjnych aktywność w trakcie zajęć, wypowiedź pisemna
Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń
Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2000.
Opatowska M., Samotność dziecka, Warszawa 1983.
Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, cz. 1-4, Kielce 2004.
Sikorski W., Psychoterapia grupowa różnych pokoleń, Warszawa 2002.
Tyszkowa M., Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, Warszawa 1984.
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999.
Zajączkowski K., Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Kraków 2002.
Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1977.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:27)