SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zabawy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zabawy
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-PZ-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Zapoznanie z teoretycznymi i metodycznymi podstawami pedagogiki zabawy oraz wybranymi technikami wspierającymi pracę terapeuty pedagogicznego oraz arteterapeuty. 
  • Rozwijanie umiejętności związanych z samodzielnym planowaniem i realizacją scenariuszy z wykorzystaniem metod i technik typowych dla pedagogiki zabawy.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i psychologii rozwojowej

 

Zakres tematyczny

  1. Zabawa – definicje, cechy, funkcje. 
  2. Założenia i zasady pedagogiki zabawy, organizacja i planowanie zajęć. 
  3. Rodzaje zabaw wykorzystywanych w pedagogice zabawy. 
  4. Zabawy z wykorzystaniem muzyki. 
  5. Techniki pracy z grupą (zabawy integrujące grupę, twórcze rozwiązywanie konfliktów, gry transakcyjne w grupie). 
  6. Aranżowanie zabaw i gier w terapii pedagogicznej i arteterapii – projektowanie zajęć

Metody kształcenia

Praca z tekstem, projektowanie zabaw, prezentacje multimedialne, praca w grupach, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkami zaliczenia przedmiotu są oceny otrzymane za: aktywność i obecność, dyskusję, prezentacje tematu oraz przygotowanie i przeprowadzenie zabaw do wykorzystania w terapii pedagogicznej i arteterapii

 

Literatura podstawowa

  1. U. Bissinger-Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin
  2. Kędzior-Niczyporuk E., Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2001
  3. Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia

Literatura uzupełniająca

Kaja B.,Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:12)