SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium - projektowanie dydaktyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium - projektowanie dydaktyczne
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-S-PD-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką, celami i zasadami projektowania pedagogicznego. Rozwijanie warsztat zawodowego nauczyciela.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości, terapii pedagogicznej.

Zakres tematyczny

Problematyka prowadzonych seminariów dyplomowych obejmuje zagadnienia związane z terapią pedagogiczną, arteterapią, pracą z dziećmi zdolnymi i twórczymi. Specyfika studiów nad literaturą przedmiotu.  Zasady i rodzaje poznania naukowego. Cele i zadania poznania. Procedura poznawania piśmiennictwa specjalistycznego. Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu. Analiza tekstów specjalistycznych.  Interpretacja publikacji naukowych.  Opracowanie  założeń teoretycznych do obranego zagadnienia. Przeprowadzenie diagnozy dziecka specjalnych potrzeb edukacyjnych. Skonstruowanie programu indywidualnej pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zaprojektowanie innowacji pedagogicznej dla dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wyciągnięcie wniosków i sformułowanie postulatów dla praktyki pedagogicznej.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, projektowanie badań naukowych lub pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, działanie w praktyce, analiza uzyskanych wyników badan własnych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie seminarium  z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów  oraz wykonania poniżej podanych zadań:

1) Opracowanie  założeń teoretycznych

2) Przeprowadzenie diagnozy dziecka

3) Skonstruowanie programu indywidualnej pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3) Zaprojektowanie innowacji pedagogicznej dla dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych

4) Wyciągnięcie wniosków i sformułowanie postulatów dla praktyki pedagogicznej.

Ocena z pracy dyplomowej jest oceną z seminarium

Literatura podstawowa

Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe studentów, Kraków 2019.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Krak1 2000;

Literatura uzupełniająca

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literatura na bieżące zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 22:17)