SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy arteterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy arteterapii
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-TPA-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie źródeł, historii arteterapii oraz jej współczesnych znaczeń, nurtów i przedstawicieli. Dostrzeganie integracji arteterapii z innymi naukami. Inferencja oferty arteterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii, pedagogiki

Zakres tematyczny

Istota, sens i treść arteterapii. Źródła, historia, dziedziny, funkcje, modele i kierunki arteterapii jako nauka. Charakterystyczna terminologia. Teorie arteterapię. Badania naukowe arteterapeutyczne. Obszary zastosowań arteterapii. Zdrowie i jakości życia w koncepcji kulturoterapii i arteterapii. Arteterapia w ponowoczesności. Rodzaje arteterapii: terapia wizualna, muzykoterapa, tańcem, dramoterapii, biblioterapii, fotografoterapia, arteterapia narracyjna, hortiterapia, hipoterapia, dogoterapia. Kodeks etyczny i prawa autorskie w arteterapii.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, konwersatoryjny, multimedialny, metoda sytuacyjna, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie z oceną na podstawie: dyskusji, obserwacji i ocena aktywności na zajęciach, pracy kontrolnej, bieżącej kontroli na zajęciach.

Literatura podstawowa

Karolak W., Arteterapia. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce. „Difin” Warszawa 2014.

Nowicka E., Media - dysleksja - terapia pedagogiczna, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń, 2010.

Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, „Difin”, Warszawa 2011.

Szulc W., Wiedza o arteterapii dla pedagogów i promotorów zdrowia. Wyd. PWSZ im. Witelona w Legnicy, Legnica 2018.

Literatura uzupełniająca

Glińskiej – Lachowicz A. (red.),  Arteterapia w nauce i praktyce: teoria, rozwój, możliwości. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2015.

Gilroy A., Arteterapia. Badania naukowe i praktyka. AHE Łódź, 2006.

Nowicka E., Multimedialny charakter zajęć terapeutycznych, Relacje. Studia z nauk społecznych, nr 7/2019.

Nowicka E., Staniec E., Media and multimedia in therapeutic activities, 2018,  W: ICT in Educational Design. Processes, Materials, Resources [13], 2018 / ed. Eunika Baron-Polańczyk. vol. 13, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego 

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:24)