SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-MUz-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z założeniami teoretycznymi terapii muzycznej i sposobami pracy muzykoterapeutycznej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Podstawowa literatura muzyczna wykorzystywana w pracy terapeutycznej. Teoretyczne założenia muzykoterapii. Modele, metody i sposoby pracy w muzykoterapii. Obszary działań muzykoterapeutycznych. Specyfika zajęć muzykoterapeutycznych w edukacji dzieci. Diagnoza muzykoterapeutyczna.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, dyskusja problemowa, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia ćwiczeń: aktywność studenta na zajęciach w ramach dyskusji problemowych i pracy w grupach. Kryteria oceny: przygotowanie materiału z sugerowanych źródeł, stopień zrozumienia materiału, trafność w poszukiwaniu problemów i stawianiu pytań.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń . Przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu muzykoterapii w edukacji dzieci.

Literatura podstawowa

Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci. z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Kraków 2022
Kataryńczuk-Mania L. (red.), Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001. 
Metera A., Muzykoterapia, Leszno 2002. 
Nordorff P., Robbims C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.
Stachyra K. (red.) Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Lublin 2012. 
Stachyra K. (red.) Podstawy muzykoterapii, , Lublin 2012. 
Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, Lublin 2005. 

Literatura uzupełniająca

Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
Hamel P.M., Przez muzykę do samego siebie, Wrocław 1995.
Matuszak L., (red) Dźwięk w pedagogice i terapii, Włocławek 2014.
Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław 1992.
Reuger C., Muzyczna apteczka, Warszawa 2000.

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-07-2022 08:28)