SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biblioterapia i bajkoterapia |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-BiB-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi podstawami biblioterapii i bajkoterapii. Rozwijanie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia scenariuszy postępowania biblioterapeutycznego i materiałów biblioterapeutycznych.
Podstawowa wiedza z pedagogiki i psychologii.
Biblioterapia jako dział arteterapii (cele, zasady, historia). Funkcje literatury i jej wpływ na rozwój człowieka. Rodzaje biblioterapii (reminiscencyjna, wychowawcza, behawioralna). Model postępowania biblioterapeutycznego. Scenariusze zajęć. Dobieranie tekstów w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą (z niepełnosprawnościami, przewlekle chorymi, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z deficytami rozwojowymi) oraz osobami dorosłymi. Istota bajkoterapii (cele, efekty, rodzaje bajek). Jak napisać bajkę? Poezjoterapia w praktyce edukacyjnej. Wyzwania i problemy współczesnego nauczyciela-terapeuty.
Pokaz, praca z tekstem, metody problemowe, metody ekspresyjne, ćwiczenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Średnia arytmetyczna z ocen: wiedza teoretyczna, przygotowywanie materiałów biblioterapeutycznych, dyskusja, przygotowanie materiałów biblioterapeutycznych, opracowywanie bajek terapeutycznych, projekt.
1. Arteterapia indywidualna, t. 4, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Warszawa 2020.
2. Konieczna E.J., Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2006.
3. Konieczna E. J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2014.
4. Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006.
5. Pasterniak-Kobyłecka E., Możliwości wykorzystania biblioterapii w stymulowaniu rozwoju emocjonalnego starszych dzieci w przedszkolu, [w:] Dziecko i nauczyciel w kulturze artystycznej, red. Lidia Kataryńczuk-Mania, Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Zielona Góra – Skarbona 2017.
6. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój profilaktyki, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:33)