SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biblioterapia i bajkoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biblioterapia i bajkoterapia
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-BiB-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi podstawami biblioterapii i bajkoterapii. Rozwijanie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia scenariuszy postępowania biblioterapeutycznego i materiałów biblioterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Biblioterapia jako dział arteterapii (cele, zasady, historia). Funkcje literatury i jej wpływ na rozwój człowieka. Rodzaje biblioterapii (reminiscencyjna, wychowawcza, behawioralna). Model postępowania biblioterapeutycznego. Scenariusze zajęć. Dobieranie tekstów w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą (z niepełnosprawnościami, przewlekle chorymi, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z deficytami rozwojowymi) oraz osobami dorosłymi. Istota bajkoterapii (cele, efekty, rodzaje bajek). Jak napisać bajkę? Poezjoterapia w praktyce edukacyjnej. Wyzwania i problemy współczesnego nauczyciela-terapeuty.

Metody kształcenia

Pokaz, praca z tekstem, metody problemowe, metody ekspresyjne, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Średnia arytmetyczna z ocen: wiedza teoretyczna, przygotowywanie materiałów biblioterapeutycznych, dyskusja, przygotowanie materiałów biblioterapeutycznych, opracowywanie bajek terapeutycznych, projekt.

 

Literatura podstawowa

  1. Bauszt-Sontag A., Literatura w terapii – warsztaty otwarte, Katowice 2015.
  2. Borecka I., Biblioterapia – teoria i praktyka, Warszawa 2001.
  3. Brett D., Bajki, które leczą, cz. 2, tłum. H. Dankiewicz, GWP, Gdańsk 2003.
  4. Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2014.
  5.  Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
  6. Szaga H., Bajki terapeutyczne, Kraków 2014.

 

Literatura uzupełniająca

1.      Arteterapia indywidualna, t. 4, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Warszawa 2020.

2.      Konieczna E.J., Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2006.

3.      Konieczna E. J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2014.

4.      Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006.

5.      Pasterniak-Kobyłecka E., Możliwości wykorzystania biblioterapii w stymulowaniu rozwoju emocjonalnego starszych dzieci w przedszkolu, [w:] Dziecko i nauczyciel w kulturze artystycznej, red. Lidia Kataryńczuk-Mania, Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Zielona Góra – Skarbona 2017.

6.      Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój profilaktyki, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:33)