SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening twórczości
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-TT-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyzwolenie i uświadomienie słuchaczom posiadanych przez nich cech twórczych oraz ich usprawnienie

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i specjalnej oraz pedagogiki ogólnej i zdolności

Zakres tematyczny

Organizacja i przebieg treningu: skład grupy, kompozycja zajęć, fazy pracy indywidualnej i grupy. Współdziałanie. Porozumiewanie się. Klimat zespołu. Budowanie kontraktu grupowego. Poznajmy się. Tworzymy grupy. Dostrzegamy różnorodność. Pracujemy inaczej. Rozwijamy intuicje. Twórcza samoocena. Ciekawość poznawcza. Potrzeba naprawiania. Motywacja i jej rodzaje. Zdolności twórcze: abstrahowanie, skojarzenia, dedukowanie, indukcja, intuicja, metaforyzowanie, transformowanie. Przezwyciężanie przeszkód: widzę inaczej, osłabianie wewnętrznej cenzury, twórcza samoocena, normy grupowe. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w treningach twórczości. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności treningu twórczości: rola prowadzącego, motywacja  uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce treningu twórczości w edukacji.

Metody kształcenia

dyskusja, praktycznego działania, projektowanie zadań, praca w grupach, burza mózgów,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warsztaty zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz indywidualnego zaprojektowanie treningów twórczości dla dzieci.

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń

Literatura podstawowa

Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.

Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011

Nęcka E., Trening twórczości, Kraków, 1992

Literatura uzupełniająca

Magda-Adamowicz, Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.

Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.

Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:26)