SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy metodologii badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy metodologii badań naukowych
Kod przedmiotu 06.9-WM-ZiIP-D-10_22
Wydział Wydział Nauk Inżynieryjno-Technicznych
Kierunek Zarządzanie i inżynieria produkcji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pisania pracy magisterskiej, czyli zdobycia wiedzy w zakresie ogólnych podstaw metodologicznych prowadzenia badań naukowych, procesu badawczego, metod i narzędzi badawczych, metodyki przygotowania pracy naukowej oraz umiejętności praktycznych prowadzenia pracy badawczej i prezentacji jej wyników.  

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Wykład:

W1: Proces badawczy. Cel badań. Problem i hipoteza badawcza. Zmienne. Wskaźniki.

W2: Metody, techniki i narzędzia badawcze.

W3: Obserwacja naukowa. Badania doświadczalne.

W4: Prawo autorskie a problemy etyczne. Rodzaje i rola źródeł informacji naukowej w tworzeniu prac naukowych. Dokumentowanie źródeł.

W5: Wymagania dotyczące pracy dyplomowej (magisterskiej/inżynierskiej). Różnice między pracą inżynierską a magisterską. Kryteria oceny pracy magisterskiej. Egzamin dyplomowy. Technika pisania pracy magisterskiej. Struktura pracy. Zasady redakcji i edycji pracy.

W6: Metody i techniki badawcze stosowane w procesie tworzenia pracy magisterskiej. Metody zbierania danych. Formy prezentacji wyników badań własnych.

W7: Techniki pisania prac magisterskich – opracowanie materiału głównego. Techniki pisania prac magisterskich – wykresy, rysunki, tabele, spisy oraz symulacje. Metodyka przygotowania pracy naukowej. Kolokwium zaliczeniowe – dyskusja.

Projekt:

P1: Wybór tematu i opracowanie planu projektu (szkicu pracy zaliczeniowej).

P2: Dobór literatury przedmiotu i dokumentowanie źródeł (zgodnie z przyjętym standardem WM).

P3: Opracowanie pracy zaliczeniowej (autorskiego projektu wraz z obudową medialną).

P4: Konsultacje (dyskusja, praca grupowa) dotycząca pracy zaliczeniowej.

P5: Korekta (merytoryczna i metodyczna/metodologiczna) pracy zaliczeniowej.

P6: Redakcja (językowa i techniczna) pracy zaliczeniowej.

P7: Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz prezentacja i ocena projektu.

Metody kształcenia

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.

Projekt: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie na ocenę – według pisemnego sprawdzianu pisemnego (testowego), kolokwium (min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.

Projekt: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie projektów/konspektów/prac pisemnych oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa: warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form; ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z projektu i wykładu z jednakową wagą (50% wykład, 50% projekt).

Literatura podstawowa

  1. Apanowicz J., Metodologia ogólna, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia 2002.
  2. Broda J., Polewczyk A., Rąb J., Podstawy metodologii nauk, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2002.
  3. Czakon W. (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wyd. Wolters Kluwer. Warszawa 2015.
  4. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
  5. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012. 
  6. Leszek W., Podstawy pragmatycznej metodologii nauk technicznych, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Poznań - Radom 2013.
  7. King, B.M., Minium, E.W., Statystyka dla psychologów i pedagogów (przeł. M. Zakrzewska), Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 2020.
  8. Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską? Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012.
  9. Urbaniak-Zając D., O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości [On Combining Qualitative and Quantitative Research – Expectations and Doubts]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2018, 1(26), 121-138. https://doi.org/10.12775/PBE.2018.007.

Literatura uzupełniająca

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce [Practice of social research], przeł. W. Betkiewicz et al., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016.
  2. Ferguson, G.A., Takane Y., Statistical analysis in psychology and education (przeł. M. Zagrodzki), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  3. Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D., & DeWaard J. Research Methods in the Social Sciences. Worth Publishers, a Macmillan Education Company, 2015.
  4. Furmanek, W.,  Metodologiczne trudności badań z pogranicza edukacji, techniki i informatyki [Methodological difficulties studies border issues of education, technology and computer science]. Edukacja – Technika – Informatyka, 2016, 4(18), 21-28. https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.1.
  5. Groble A., Metodologia nauk, Wyd. AUREUS, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006.
  6. Grobler A., Metodologia nauk, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2008.
  7. Kuc B.R., Metodologia badań własnych: z warsztatu prakseologa, Wyd. Ementon, Warszawa 2015. 
  8. Michaluk A., Ledzianowski J., Metodologia badań w zarządzaniu, Wyd. WSOWL, Wrocław 2012.
  9. Wieczorkowska-Nejtardt G., Statystyka, Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 15:03)