SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja interpersonalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja interpersonalna
Kod przedmiotu 15.9-WE-EP-KI
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Elektrotechnika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwój umiejętności i kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej, w tym w w pracy zespołowej, w kontekście perspektywy rozwoju przemysłu 4.0.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Komunikacja. Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna. Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania.

Warunki skutecznej komunikacji, błędy w komunikowaniu się z klientem lub kontrahentem.

Zespół. Zespoły w środowisku pracy. Role zespołowe. Etapy rozwoju zespołu. Komunikacja w zespole. Problemy zespołu.

Efektywne i nieefektywne wzorce zachowań. Zachowania w sytuacji konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktu.

Autoprezentacja – zasady skutecznej autoprezentacji, autoprezentacja w miejscu pracy.

Asertywność i praktyczne zastosowanie zachowań asertywnych.

Kompetencje kluczowe z perspektywy rozwoju przemysłu 4.0.

Elementy Design Thinking. Wybrane elementy podejścia do tworzenia nowych produktów/usług w oparciu o zrozumienie potrzeb użytkowników.

Metody kształcenia

gry symulacyjne, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu, symulacje

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen/zaliczenia ze wszystkich form sprawdzających.

Szczegółowe informacje przedstawiane są przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Bast, F. Crux of time management for students. Resonance 2171–88 (2016). https://doi.org/10.1007/s12045-016-0296-6
  2. Bruce A., Love S. Presentation Essentials: The Tools You Need to Captivate Your Audience, Deliver Your Story, and Make Your Message Memorable. McGraw Hill; 2022.
  3. Grzelczak A., Kosacka M., Werner-Lewandowska K.: Employess competences for industry 4.0 in Poland – preliminary research results. DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, 2018, DOI:10.12783/DTETR/ICPR2017/17598 .
  4. Konin JG., Denegar CR.: Professional Presentations for an International Audience, Athletic Training Education Journal (Allen Press Publishing Services Inc), 2019, 14(4), 323.
  5. Krawczyk-Bryłka B.: Role w zespole a efektywność zespołu IT, Human Resource Management / Zarządzanie Zasobami Ludzkimi2020, 136(5), 49-63.
  6. Larios A.: Design Thinking in Practice., PM World Journal, 10(4), Apr. 2021, 1–7.
  7. Mostert NM.: Belbin – the Way Forward for Innovation Teams, Journal of Creativity and Business Innovation, 1, 2015, 35-48.

Literatura uzupełniająca

  1. Bendkowski J.: Rozwój kompetencji pracowników w gospodarce wirtualnej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, 121, 11-24.
  2. Digmayer C, Jakobs E-M. Analyzing Safety Communication in Industrial Contexts. Journal of Technical Writing and Communication. 2022;52(3):251-290.
  3. Gorzelany-Dziadkowiec M, Gorzelany J, Kosała M, Smutek H, Kubula S. People and Technology − Employee Competency Profile in Industry 4.0. Organization Review / Przeglad Organizacji. 2022;(6):37-46.
  4. Karten N., Gottesdiener E.: Presentation Skills for Technical Professionals : Achieving Excellence. Ely, Cambridgeshire, United Kingdom: ITGP; 2010.
  5. Pinzone M., Fantini P., Perini S., Garavaglia S., Taisch M., Miragliotta G., Jobs and Skills in Industry 4.0: An Exploratory Research, w Lödding H., Riedel R., Thoben K. D., von Cieminski G. (red.), Advances in Production Management Systems. The Path to Intelligent, Collaborative and Sustainable Manufacturing, Cham, Switzerland, Springer, 2017. 
  6. Sturges J., Brusino J.: Great Presentations. Alexandria, VA: Association For Talent Development; 2017.
  7. Sylwestrzak B. External environment of an organization and professional competencies of employees in Poland. Scientific Journal of the Military University of Land Forces. 2022;54(1):126-140.
  8. Wawrzak-Chodaczek M.: Komunikacja interpersonalna i masowa–wybrane teorie i praktyki. Impuls, Kraków,  2017.
  9. Wawrzała P., A model to support the formation and work of design thinking teams, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 2022, nr 165, s.383-392. 

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2023 22:16)