SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie jakością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie jakością
Kod przedmiotu 04.9-WZ-ZarzP-ZJ
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Janusz Adamczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie usystematyzowanej wiedzy dotyczącej zarządzania systemem jakości oraz nabycie umiejętności sprawnego wykorzystywania metod i technik TQM. Wykształcenie umiejętności identyfikacji dokumentacji systemu zarządzania jakością oraz pracy zespołowej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład: Geneza i pojęcie jakości. Jakość usług. Istota i cele normalizacji jakości. Struktura norm ISO serii 9000. Audity systemów zarządzania jakością. Dokumentacja systemu - polityka jakości. Koncepcja TQM.  Zarządzanie jakością w usługach publicznych.

Ćwiczenia: Metody i techniki TQM. Metoda Ishikawy. Metoda QFD, Metoda Kano. Metoda Servqual.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia audytoryjne realizowane są w oparciu o pracę w grupach (burze mózgów) nad projektami na zadany temat.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest uzyskanie co najmniej 60 % poprawnych odpowiedzi na pytania problemowe (otwarte) sformułowane w kolokwium.

Studenci zobowiązani są także do uzyskania zaliczenia na ocenę z ćwiczeń audytoryjnych. Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie wszystkich ćwiczeń projektowych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium sprawdzającego teoretyczną wiedzę studenta niezbędną do poprawnego wykonania ćwiczeń projektowych. Kolokwium realizowane jest na zasadzie testu wyboru wielokrotnego na zakończenie kursu. Pozytywną ocenę otrzymuje student, który odpowiedział poprawnie na co najmniej 60 % pytań. Projekty realizowane są w grupach 6-8 osobowych z wykorzystaniem techniki – burzy mózgów. Studenci w trakcie realizacji ćwiczeń starają się formułować zadania oraz dostosowywać do nich metody i techniki TQM.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, PWN 2016.
  2. Matuszak-Flejszman A., Zarządzanie jakością, UE w Poznaniu, 2022.
  3. Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Helion, Gliwice 2018.
  4. Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo PWN, Warszaw 2017.
  5. Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
  6. Luthra S., Garg D., Agarwal A., Mangla S.K., Total Quality Management (TQM). Principles, Methods, and Applications. CRC Press, Boca Raton, USA, 2022.

Literatura uzupełniająca

  1. BESTERFIELD D.H., BESTERFIELD-MICHNA C., BESTERFIELD G.H., BESTERFIELD-SACRE M., URDHWARESHE H, URDHWARESHE R., Total Quality Management, Published by Pearson Education, Delhi, 2012,  eISBN 9788131776308.
  2. Czasopisma: Zarządzanie Jakością, Problemy Jakości

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Janusz Adamczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2023 16:15)