SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin
Kod przedmiotu 14.0--PSChP-Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psy-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy na temat funkcjonowania rodziny i jej szczególnych problemów. Poznanie zasad pracy terapeutycznej z rodziną oraz wsparcia psychologicznego dla rodziny, małżeństwa. Porównanie terapii rodzin, par oraz indywidualnej.

Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.

Wymagania wstępne

Znajomość wiedzy z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości, psychologia kliniczna.

Zakres tematyczny

Strategie i formy pracy terapeutycznej z rodziną w zakresie wybranych problemów funkcjonowania rodziny.

Specyfika i charakterystyka normatywnych kryzysów rozwojowych i problemów wychowawczych i ich znaczenie dla funkcjonowania rodziny.

Pomoc psychologiczna w sytuacjach trudnych i kryzysowych ukierunkowana na rodzinę, parę, młodzież i dzieci.

Metody kształcenia

wykład problemowy, praca z książką, dyskusja, metoda przypadków, prezentacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych.

Literatura podstawowa

wybrane rozdziały:

1. Gaś Z., (1995). Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa

2. Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana przez osobę prowadzącą zajęcia na początku semestru;

Literatura uzupełniająca

wybrane rozdziały:

1. Pilecka W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków

2. Radziwiłłowicz W., (2010). Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

3. Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (2006). (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków

4. Oleszkowicz A. (2006). Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa

5. Oleszkowicz A., Senejko A. (2017). Psychologia dorastania, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 10:11)