SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin |
Kod przedmiotu | 14.0--PSChP-Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psy-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzenie wiedzy na temat funkcjonowania rodziny i jej szczególnych problemów. Poznanie zasad pracy terapeutycznej z rodziną oraz wsparcia psychologicznego dla rodziny, małżeństwa. Porównanie terapii rodzin, par oraz indywidualnej.
Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.
Znajomość wiedzy z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości, psychologia kliniczna.
Strategie i formy pracy terapeutycznej z rodziną w zakresie wybranych problemów funkcjonowania rodziny.
Specyfika i charakterystyka normatywnych kryzysów rozwojowych i problemów wychowawczych i ich znaczenie dla funkcjonowania rodziny.
Pomoc psychologiczna w sytuacjach trudnych i kryzysowych ukierunkowana na rodzinę, parę, młodzież i dzieci.
wykład problemowy, praca z książką, dyskusja, metoda przypadków, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych.
wybrane rozdziały:
1. Gaś Z., (1995). Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa
2. Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana przez osobę prowadzącą zajęcia na początku semestru;
wybrane rozdziały:
1. Pilecka W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków
2. Radziwiłłowicz W., (2010). Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010
3. Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (2006). (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków
4. Oleszkowicz A. (2006). Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa
5. Oleszkowicz A., Senejko A. (2017). Psychologia dorastania, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 10:11)