SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biologiczne podstawy mowy i myślenia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biologiczne podstawy mowy i myślenia
Kod przedmiotu 05.0-WNS-LzN-BPMiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Wandycz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy o biologicznych mechanizmach i uwarunkowaniach rozwoju człowieka, zarówno w kontekście ontogenetycznym, jak i ewolucyjnym. Zdobycie wiedzy w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, w tym przede wszystkim układu nerwowego, narządów zmysłów oraz narządu mowy. Zdobycie wiedzy na temat biologicznych mechanizmów procesów poznawczych człowieka, w tym takich, jak: percepcja, pamięć, mowa i świadomość. Zdobycie umiejętności w zakresie posługiwania się literaturą naukową z zakresu biologii człowieka i interpretacji informacji oraz wyników badań naukowych. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole i wystąpień publicznych.

Wymagania wstępne

Podstawy anatomii i fizjologii człowieka - poziom szkoły średniej.

Zakres tematyczny

  1. Inteligencja i komunikacja w świecie zwierząt oraz geneza ludzkiego języka.
  2. Antropogeneza.
  3. Ontogeneza człowieka.
  4. Ewolucja mózgu. Teoria umysłu.
  5. Biologiczne, kulturowe i społeczne podstawy mowy ciała.
  6. Rozwój mowy człowieka w filo- i ontogenezie.
  7. Elementy anatomii i fizjologii człowieka, w szczególności ośrodkowego układu nerwowego i narządu mowy. Rozwój i plastyczność układu nerwowego.
  8. Mózgowa lokalizacja języka, mowy i słyszenia. Narządy zmysłów.
  9. Przetwarzanie informacji w mózgu. Mózgowe mechanizmy pamięci. Pamięć: rodzaje, zaburzenia, mnemotechniki stosowane w procesie uczenia się. Mózgowe mechanizmy funkcji językowych.
  10. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Wybrane zaburzenia mowy i słuchu. Komunikacja osób z zaburzeniami mowy i/lub słyszenia.
  11. Inteligencja. Uczenie się. Bilingwizm.
  12. Sen i czuwanie. Zmęczenie i przemęczenie. Aktywność fizyczna a pamięć i zdolność uczenia się.
  13. Regulacja hormonalna. Stres fizjologiczny.
  14. Zaburzenia i choroby psychiczne a inteligencja, pamięć i zdolność uczenia się.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenie, pokaz, demonstracja, praca zespołowa, praca z dokumentami źródłowymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu przeprowadzanego w formie pisemnej - trwającego 60 minut (10 pytań, każde pytanie – 1 pkt.). Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest uzyskanie 6 pkt. (60%) na 10 punktów możliwych do zdobycia.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z przygotowanych i przedstawionych wystąpień lub opracowań na zadane tematy, pozytywnej oceny za aktywność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium przeprowadzanego w formie pisemnej - trwającego 30 minut (5 pytań, każde pytanie – 1 pkt.). Do zaliczenia kolokwium w formie pisemnej na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 3 pkt. (60%) na 5 pkt. możliwych do zdobycia.

W przypadku wykładów i ćwiczeń dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które student powinien uzupełnić/nadrobić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (nie później niż na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność studenci zobowiązani są odpracować w formie opracowania lub odpowiedzi ustnej albo pisemnej (wg uzgodnień z prowadzącym zajęcia). Pozostałe warunki, niewymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim.

Literatura podstawowa

  1. Dunbar R., Gowlett J., Gamble C., 2017, Potęga mózgu. Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Copernicus Center Press.
  2. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J., 2000, Mózg a zachowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Kalat J.W., 2020, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Kaczorowska-Bray K., Kuczkowski J., Milewski S., 2014, Biomedyczne podstawy logopedii, Wydawnictwo Harmonia.
  5. Michajlik A., Ramotowski W., 2013, Anatomia i fizjologia człowieka, PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Literatura uzupełniająca

  1. Guilford J.P., 1978, Natura inteligencji człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Thorndike E.L., 1990, Uczenie się ludzi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Cieszyńska-Rożek J., 2018, Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Słuch. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
  4. Cieszyńska-Rożek J., 2022, Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
  5. Traczyk W.Z., 2000, Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 12:49)