SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja i higiena głosu w pracy logopedy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja i higiena głosu w pracy logopedy
Kod przedmiotu 05.0-WNS-LzN-EHGuL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problemami emisji i higieny głosu w pracy logopedycznej. Poznanie ćwiczeń usprawniających aparat głosotwórczy oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce logopedycznej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Emisja i higiena głosu-cele i zadania.
  2. Postawa i mowa ciała.
  3. Głos środkiem przekazu dydaktycznego.
  4. Zasady poprawnego oddychania.
  5. Walory ćwiczeń artykulacyjnych (wprawki dykcyjne).
  6. Praca z tekstem (ekspresja wypowiedzi, teksty na wydłużenie fazy wydechowej.
  7. Podstawowe zasady higieny głosu.
  8. Głos i relaks.
  9. Przygotowanie do wystąpień publicznych (sposoby radzenia sobie ze stresem, kreowanie wizerunku).
  10. Treningi głosowe i autoanaliza głosowa.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, gry głosowe, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium 50%,umiejętności praktycznych studenta 25%, aktywności w trakcie zajęć 25%

 

Ocena bdb - aktywność podczas zajęć, dyskusja na temat literatury przedmiotu, umiejętności praktyczne, zaliczenie kolokwium.

Ocena db - aktywność na zajęciach, umiejętności praktyczne, zaliczenie kolokwium.

Ocena dst - aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium.

Ocena ndst - brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium.

Literatura podstawowa

 

  1. Kataryńczuk-Mania L., red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020
  2. Miska H., red., Z zagadnień emisji głosu, Katowice 2015
  3. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
  4. Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu-wskazówki metodyczne, Warszawa 2011
  5. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
  6. Jahn A., red., The Singer`s Guide to Comlete, New York, Oxford Universitu Press, 2012

 

Literatura uzupełniająca

  1. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
  2. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  3. Link-Klater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012
  4. Wybrane artykuły naukowe wskazane przez prowadzącą

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 13:19)