SylabUZ
Wydział Nauk Społecznych
semestr zimowy 2024/2025
Logopedia z neurodydaktyką - pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Emisja i higiena głosu w pracy logopedy
Emisja i higiena głosu w pracy logopedy - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Emisja i higiena głosu w pracy logopedy
Kod przedmiotu
05.0-WNS-LzN-EHGuL
Wydział
Wydział Nauk Społecznych
Kierunek
Logopedia z neurodydaktyką
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
15
1
15
1
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z problemami emisji i higieny głosu w pracy logopedycznej. Poznanie ćwiczeń usprawniających aparat głosotwórczy oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce logopedycznej.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Zakres tematyczny
Emisja i higiena głosu-cele i zadania.
Postawa i mowa ciała.
Głos środkiem przekazu dydaktycznego.
Zasady poprawnego oddychania.
Walory ćwiczeń artykulacyjnych (wprawki dykcyjne).
Praca z tekstem (ekspresja wypowiedzi, teksty na wydłużenie fazy wydechowej.
Podstawowe zasady higieny głosu.
Głos i relaks.
Przygotowanie do wystąpień publicznych (sposoby radzenia sobie ze stresem, kreowanie wizerunku).
Treningi głosowe i autoanaliza głosowa.
Metody kształcenia
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, gry głosowe, prezentacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium 50%,umiejętności praktycznych studenta 25%, aktywności w trakcie zajęć 25%
Ocena bdb - aktywność podczas zajęć, dyskusja na temat literatury przedmiotu, umiejętności praktyczne, zaliczenie kolokwium.
Ocena db - aktywność na zajęciach, umiejętności praktyczne, zaliczenie kolokwium.
Ocena dst - aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium.
Ocena ndst - brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium.
Literatura podstawowa
Kataryńczuk-Mania L., red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020
Miska H., red., Z zagadnień emisji głosu, Katowice 2015
Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu-wskazówki metodyczne, Warszawa 2011
Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
Jahn A., red., The Singer`s Guide to Comlete, New York, Oxford Universitu Press, 2012
Literatura uzupełniająca
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
Link-Klater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012
Wybrane artykuły naukowe wskazane przez prowadzącą
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 13:19)