SylabUZ

Generate PDF for this page

Propedeutyka wychowania - course description

General information
Course name Propedeutyka wychowania
Course ID 05.0-WNS-LzN-PW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Banach
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania. Przekazanie podstawowej teoretycznej wiedzy z obszaru podstaw wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, z uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarności przekazywanej wiedzy.

Prerequisites

Scope

Wykłady

Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:

•       Współczesne znaczenie wychowania. Zjawiska przemian w wychowaniu

•       Aksjologiczne podstawy wychowania: wartości i ich rola w procesie wychowania

•       Wychowanie w ujęciu koncepcji humanistycznej i pedagogicznej

•       Wychowanie w ujęciu koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej

•       Ideał wychowania

•       Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym

 

Ćwiczenia

Proces wychowania - jego istota i funkcje

•       Pojęcie wychowania i jego cechy.

•       Charakterystyka procesu wychowawczego

•       Proces wychowawczego rozwoju człowieka

•       Dynamizmy wychowania

•       Cele wychowania i  ich operacjonalizacja

•       Metody wychowania

•       Dziedziny wychowania

•       Zasady wychowania

•       Formy wychowania

•       Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania

•       Proces samowychowania

•       Błędy wychowawcze

•       Trudności wychowawcze

•       Analiza tekstów z problematyki zaproponowanych przez studentów - autorski przegląd prasy

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, praca w grupach, praca z książką, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  3. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  5. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
  6. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
  7. Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018.
  8. Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M. (eds.), Oxford 2013.

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
  3. Tchorzewski A.M. de , Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.
  4. Aleksandra Aszkiełowicz, Błędy wychowawcze popełniane przez rodziców i ich rola w kształtowaniu rozwoju dziecka

https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/api/files/view/1259017.pdf

  1.  Andrzej Michał de Tchorzewski, Sukces i porażka w wychowaniu

file:///C:/Users/iwona/Downloads/90-Tekst artykułu-316-1-10-20160601.pdf

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-02-2024 10:39)