SylabUZ
Course name | Propedeutyka wychowania |
Course ID | 05.0-WNS-LzN-PW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania. Przekazanie podstawowej teoretycznej wiedzy z obszaru podstaw wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, z uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarności przekazywanej wiedzy.
Wykłady
Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:
• Współczesne znaczenie wychowania. Zjawiska przemian w wychowaniu
• Aksjologiczne podstawy wychowania: wartości i ich rola w procesie wychowania
• Wychowanie w ujęciu koncepcji humanistycznej i pedagogicznej
• Wychowanie w ujęciu koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej
• Ideał wychowania
• Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym
Ćwiczenia
Proces wychowania - jego istota i funkcje
• Pojęcie wychowania i jego cechy.
• Charakterystyka procesu wychowawczego
• Proces wychowawczego rozwoju człowieka
• Dynamizmy wychowania
• Cele wychowania i ich operacjonalizacja
• Metody wychowania
• Dziedziny wychowania
• Zasady wychowania
• Formy wychowania
• Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania
• Proces samowychowania
• Błędy wychowawcze
• Trudności wychowawcze
• Analiza tekstów z problematyki zaproponowanych przez studentów - autorski przegląd prasy
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, praca w grupach, praca z książką, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/api/files/view/1259017.pdf
file:///C:/Users/iwona/Downloads/90-Tekst artykułu-316-1-10-20160601.pdf
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-02-2024 10:39)