Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy z neurodydaktyki.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z pedagogiki, psychologii, nauk biologicznych.
Scope
Mózg i edukacja współcześnie. Neuropedagogika, neurodydaktyka i neurowychowanie (komunikowanie i przepływ informacji).
Krytyczna analiza dotychczasowych koncepcji i badań w obszarze teorii kształcenia (behawioryzm, konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm, neurodydaktyka) i wychowania (teorie wychodzące z obszaru pedagogiki humanistycznej, teorie wychodzące z obszaru postmodernizmu, teorie wychodzące z pedagogiki krytycznej).
Jak uczy się mózg - proces uczenia się w perspektywie neurobiolologicznej. Style uczenia się, procesy pozyskiwania, przetwarzania i prezentowania informacji u człowieka. Czym jest inteligencja - koncepcja inteligencji wielorakich i jej zastosowanie w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych.
Neurobiologia a koncentracja.
Ewolucja społeczna w kontekście więzi społecznej oraz wpływu mediów na odbiór i przetwarzanie informacji w mózgu człowieka. Sztuczna inteligencja a/i odbiór i przetwarzanie informacji w mózgu człowieka.
Teaching methods
Wykład problemowy i uproblemowiony, praca z tekstem.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z kolokwiów.
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą, po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału, podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego: https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Recommended reading
E. Czerniawska, M. Ledzińska, Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa 1994.
L. Eliot, Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Poznań 2003.
H. Gardner, Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce, Poznań 2002.
M. Kowalski, I. Koszyk, S. Śliwa (red.), Edukacja i/a mózg. Mózg a/i edukacja, Kraków 2016.
B. Siemieniecki, Pedagogika kognitywistyczna, Kraków 2013.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
M. Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013.
J. Vetulani, Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków 2011.
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Further reading
M. Chojak, Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka. Fakty i mity, Warszawa 2019.
Grabowska, K. Rymarczyk (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004 (wskazane rozdziały).
M. Kowalski, Edukacja - prawda - nauka (wiedza). Między wolnością a bezpieczeństwem? [w:] Edukacja wczoraj, dziś, jutro, M. Magda-Adamowicz, E. Pasterniak-Kobyłecka, A. Famuła-Jurczak (red.), Toruń 2023.
M. Kowalski, D. Falcman, Współmierność paradygmatów? Zarys sprzeczności i wyłaniających się zbieżności - perspektywa badań nad jakością edukacji, [w:] Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, J. Grzesiak (red.), Kalisz – Konin 2014.
Notes
Modified by dr Grzegorz Hryniewicz (last modification: 06-02-2024 20:05)