SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do neurodydaktyki - course description

General information
Course name Wprowadzenie do neurodydaktyki
Course ID 05.9-WNS-LzN-WdN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy z neurodydaktyki.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z pedagogiki, psychologii, nauk biologicznych.

Scope

  1. Mózg i edukacja współcześnie. Neuropedagogika, neurodydaktyka i neurowychowanie (komunikowanie i przepływ informacji).
  2. Krytyczna analiza dotychczasowych koncepcji i badań w obszarze teorii kształcenia (behawioryzm, konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm, neurodydaktyka) i wychowania (teorie wychodzące z obszaru pedagogiki humanistycznej, teorie wychodzące z obszaru postmodernizmu, teorie wychodzące z pedagogiki krytycznej).
  3. Jak uczy się mózg - proces uczenia się w perspektywie neurobiolologicznej. Style uczenia się, procesy pozyskiwania, przetwarzania i prezentowania informacji u człowieka. Czym jest inteligencja - koncepcja inteligencji wielorakich i jej zastosowanie w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych.
  4. Neurobiologia a koncentracja.
  5. Ewolucja społeczna w kontekście więzi społecznej oraz wpływu mediów na odbiór i przetwarzanie informacji w mózgu człowieka. Sztuczna inteligencja a/i odbiór i przetwarzanie informacji w mózgu człowieka.

Teaching methods

Wykład problemowy i uproblemowiony, praca z tekstem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z kolokwiów.

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą, po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału, podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.

 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

 

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego: https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. E. Czerniawska, M. Ledzińska, Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa 1994.
  2. L. Eliot, Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Poznań 2003.
  3. H. Gardner, Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce, Poznań 2002.
  4. M. Kowalski, I. Koszyk, S. Śliwa (red.), Edukacja i/a mózg. Mózg a/i edukacja, Kraków 2016.
  5. B. Siemieniecki, Pedagogika kognitywistyczna, Kraków 2013.
  6. M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
  7. M. Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013.
  8. J. Vetulani, Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków 2011.
  9. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.

Further reading

  1. M. Chojak, Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka. Fakty i mity, Warszawa 2019.
  2. Grabowska, K. Rymarczyk (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004 (wskazane rozdziały).
  3. M. Kowalski, Edukacja - prawda - nauka (wiedza). Między wolnością a bezpieczeństwem? [w:] Edukacja wczoraj, dziś, jutro, M. Magda-Adamowicz, E. Pasterniak-Kobyłecka, A. Famuła-Jurczak (red.), Toruń 2023.
  4. M. Kowalski, D. Falcman, Współmierność paradygmatów? Zarys sprzeczności i wyłaniających się zbieżności - perspektywa badań nad jakością edukacji, [w:] Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, J. Grzesiak (red.), Kalisz – Konin 2014.

Notes


Modified by dr Grzegorz Hryniewicz (last modification: 06-02-2024 20:05)