SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka filozofii z elementami logiki i etyki zawodowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka filozofii z elementami logiki i etyki zawodowej
Kod przedmiotu 08.1-WNS-LzN-PFEL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstawowych pojęć i problemów filozoficznych, poznanie filozoficznych źródeł współczesnej nauki i kultury. Poznanie najważniejszych autorów i koncepcji filozofii europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem filozofii poznania, logiki i etyki. Rozumienie znaczenia dokształcania i doskonalenia oraz kierowania się etyką we własnym działaniu.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu historii kultury europejskiej.

Zakres tematyczny

Filozofia – źródła i współczesne rozumienie. Działy filozofii; Problemy i podstawowe stanowiska epistemologiczne; Problemy i podstawowe stanowiska ontologiczne; Problemy i podstawowe stanowiska antropologii filozoficznej; Podstawy logiki: argumentacja i wnioskowanie; Podstawy filozofii nauki; Etyka: problemy i stanowiska.

Metody kształcenia

Wykład z elementami dialogu edukacyjnego; Prezentacja multimedialna; Analiza tekstu źródłowego; Dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.

Literatura podstawowa

  1. Julian Baggini, Peter S. Fosl, Przybornik filozofa. Kompendium metod i pojęć filozoficznych, rozdział 1 „Podstawowe narzędzia argumentacji”, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2010
  2. Paul Kleinman, Filozofia. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu, Wdawnictwo Zwierciadło, Warszawa 2022
  3. Massimo Pigliucci, Bujda na resorach. Jak odróżnić naukę od bredni, rozdziały: rozdz. 7 „Od przesądu do filozofii naturalnej”, rozdz. 8 „Od filozofii naturalnej do filozofii nowożytnej”, PWN, Warszawa 2019
  4. Jonny Thomson, Filozofia dla zabieganych, rozdziały: „Etyka”, „Społeczeństwo i relacje”, „Nauka i psychologia”, „Wiedza i umysł”, Insignis Media, Kraków 2021
  5. Timothy Williamson, O co chodzi w filozofii? Od zdziwienia do myślenia, rozdziały: rozdz. 1 „Na początku jest zdrowy rozsądek”, rozdz. 7 „Korzystanie z historii filozofii”, rozdz. 8 „Korzystanie z innych nauk”, PWN, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca

  1. Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, WAM, Kraków 2010
  2. Normand Baillargeon, Krótki kurs samoobrony intelektualnej, Wydawnictwo MiND, Pruszków 2011
  3. Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie, Znak, Kraków 2005
  4. R.H.Popkin, A.Stroll, Filozofia, Poznań 1994

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 19:07)