SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rola mózgu w uczeniu się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rola mózgu w uczeniu się
Kod przedmiotu 14.9-WNS-LzN-RMU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andżelina Łopińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest zapoznanie się studentów z podstawami neurodydaktyki, z naciskiem na fizjologiczne i biochemiczne działanie mózgu w procesie uczenia się i nauczania. Zapoznanie się z fizjologią i anatomią narządów mowy, słuchu oraz wzroku w połączeniu z działaniem OUN.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej wiedzy dotyczącej budowy i funkcji układu nerwowego.

Zakres tematyczny

Budowa i funkcje neuronu; działanie neuronów lustrzanych, budowa i funkcje mózgu; podstawy fizjologiczne i biochemiczne uczenia się, pamięci, mowy, słuchu, wzroku, inteligencji;  podstawy neuroplastyczności; neuroprzekaźniki w procesie uczenia się

Metody kształcenia

metody problemowe: analiza tekstów, metoda projektów, dyskusja

metody podające: wykład z prezentacją multimedialną

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z testów oraz przygotowania prezentacji lub projektu. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej w przypadku testu  jest zdobycie co najmniej 50% pozytywnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

  1. Bauer J., Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, tłum. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2008.
  2. Kalat J. W.,  Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2020
  3. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa 2012
  4. Vetulani J., Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków 2012. 
  5. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Blakermore S.-J., Frith U., Jak uczy się mózg, tłum. R. Andruszko, Kraków 2008.
  2. Herzyk A., Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne, „Adiofonologia”, t. V, 1993.
  3. Nowicka A., Współpraca lewej i prawej półkuli: rola spoideł międzypółkulowych, „Psychologia-Etologia-Genetyka, nr 1, 2005
  4. Szeląg E., Neuropsychologiczne podłoże mowy [w:] Mózg a zachowanie, red. T. Górska, A. Grabowska, A. Zagrodzka, Warszawa 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 20:09)