SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauczanie przyjazne mózgowi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauczanie przyjazne mózgowi
Kod przedmiotu 14.9-WNS-LzN-NPM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest zapoznanie się studentów z podstawami neurodydaktyki, z naciskiem na fizjologiczne i biochemiczne działanie mózgu w procesie uczenia się i nauczania.  Zrozumienie roli nauczyciela w zapobieganiu i przeciwdziałaniu trudnościom edukacyjnym i rozwojowym dzięki wykorzystaniu efektywnych technik nauczania i uczenia się, w powiązaniu z działaniem mózgowia.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej wiedzy dotyczącej budowy i funkcji układu nerwowego.

Zakres tematyczny

Budowa i funkcje neuronu; działanie neuronów lustrzanych, budowa i funkcje mózgu; podstawy fizjologiczne i biochemiczne uczenia się, pamięci, mowy, słuchu, wzroku, podstawy neuroplastyczności; neuroprzekaźniki w procesie uczenia się; metody nauczania przyjazne i optymalne dla pracy mózgu: metody aktywizujące, metoda symulacyjna, metoda projektu, metoda przypadków, metoda kuli śnieżnej; edutainment i rywalizacja; pokolenie „cyfrowych tubylców” i „cyfrowych imigrantów”

Metody kształcenia

metody problemowe: analiza tekstów, metoda projektów, dyskusja

metody podające: wykład z prezentacją multimedialną

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z testów oraz przygotowania prezentacji lub projektu. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej w przypadku testu  jest zdobycie co najmniej 50% pozytywnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

  1. Bauer J., Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, tłum. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2008
  2.  Blakermore S.-J., Frith U., Jak uczy się mózg, tłum. R. Andruszko, Kraków 2008
  3. Kalat J. W.,  Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2020
  4. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa 2012
  5. Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa: PWN 2007
  6. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Gdańsk 2015
  2. Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków 2013 (wskazane rozdziały)
  3. Czerniawska E., Ledzińska M., Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa 1994
  4. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000; Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002
  5. Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 10:36)