SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia - course description

General information
Course name Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia
Course ID 05.8-WNS-LzN-PRCWCZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Kowalska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów logopedii z wiedzą na temat przebiegu procesów rozwojowych w biegu życia jednostki.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej

Scope

  1. Pojęcie rozwoju. Rodzaje i mechanizmy zmian rozwojowych. Sposoby periodyzacji zmian rozwojowych.
  2. Norma rozwojowa. Rozwój typowy i atypowy.
  3. Czynniki wpływające na rozwój człowieka.
  4. Podstawowe środowiska rozwojowe i ich rola we wspieraniu rozwoju człowieka.
  5. Wybrane teorie rozwoju człowieka.
  6. Rozwój fizyczny i motoryczny na poszczególnych etapach życia człowieka.
  7. Rozwój procesów poznawczych (postrzegania, myślenia, pamięci, uwagi i komunikacji) na poszczególnych etapach życia człowieka.
  8. Rozwój społeczno-emocjonalny i rozwój osobowości na poszczególnych etapach życia człowieka.
  9. Rozwój psychoseksualny na poszczególnych etapach życia człowieka.
  10. Wybrane zaburzenia rozwoju.
  11. Sposoby wspierania rozwoju człowieka na poszczególnych etapach życia.

Teaching methods

Rozmowa kierowana; praca z książką, analiza przypadków

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Sprawdzian pisemny z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (90-100% = 5,0; 80-89% = 4,5; 70-79% = 4,0; 60-69 =3,5; 50-59% = 3,0)

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku usprawiedliwionych nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać zaliczone indywidualne z danego zakresu materiału w sposób zaproponowany przez prowadzącego/ą przedmiot. 

Recommended reading

  1. Bee H. (2004).  Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
  2. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (red.). (1016). Psychologia rozwoju człowieka.  Sopot: GWP.
  3. Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.). (2000).  Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Trempała J. (red.). (2015).  Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Further reading

  1. Cieszyńska-Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
  2. Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  3. Eliot L. (2003).  Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg w pierwszych pięciu latach. Poznań: Media Rodzina.
  4. Kaja B. (2001). Problemy psychologii wychowania. Teoria i praktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
  5. Liberska H., Trempała J. (red.). (2020). Psychologia wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  6. Shaffer D.R., Kipp K. (red.). (2015). Psychologia rozwoju : od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Notes


Modified by dr Grzegorz Hryniewicz (last modification: 06-02-2024 19:46)