Zapoznanie studentów logopedii z wiedzą na temat przebiegu procesów rozwojowych w biegu życia jednostki.
Prerequisites
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej
Scope
Pojęcie rozwoju. Rodzaje i mechanizmy zmian rozwojowych. Sposoby periodyzacji zmian rozwojowych.
Norma rozwojowa. Rozwój typowy i atypowy.
Czynniki wpływające na rozwój człowieka.
Podstawowe środowiska rozwojowe i ich rola we wspieraniu rozwoju człowieka.
Wybrane teorie rozwoju człowieka.
Rozwój fizyczny i motoryczny na poszczególnych etapach życia człowieka.
Rozwój procesów poznawczych (postrzegania, myślenia, pamięci, uwagi i komunikacji) na poszczególnych etapach życia człowieka.
Rozwój społeczno-emocjonalny i rozwój osobowości na poszczególnych etapach życia człowieka.
Rozwój psychoseksualny na poszczególnych etapach życia człowieka.
Wybrane zaburzenia rozwoju.
Sposoby wspierania rozwoju człowieka na poszczególnych etapach życia.
Teaching methods
Rozmowa kierowana; praca z książką, analiza przypadków
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Sprawdzian pisemny z progami punktowymi w skali od 0-100% (90-100% = 5,0; 80-89% = 4,5; 70-79% = 4,0; 60-69 =3,5; 50-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku usprawiedliwionych nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać zaliczone indywidualne z danego zakresu materiału w sposób zaproponowany przez prowadzącego/ą przedmiot.
Recommended reading
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (red.). (1016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała J. (red.). (2015). Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Further reading
Cieszyńska-Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eliot L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg w pierwszych pięciu latach. Poznań: Media Rodzina.
Kaja B. (2001). Problemy psychologii wychowania. Teoria i praktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Liberska H., Trempała J. (red.). (2020). Psychologia wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Shaffer D.R., Kipp K. (red.). (2015). Psychologia rozwoju : od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Notes
Modified by dr Grzegorz Hryniewicz (last modification: 06-02-2024 19:46)