SylabUZ

Generate PDF for this page

Strategie wychowawcze - course description

General information
Course name Strategie wychowawcze
Course ID 05.9-WNS-LzN-SW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Banach
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania oraz nabycie umiejętności analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu. Celem jest także doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze zarówno teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Cel stanowi także wypracowanie pozytywnego nastawienia do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu

Prerequisites

Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Scope

Wykład:

• podstawowe środowiska wychowawcze

• klasa szkolna jako specyficzna grupa społeczna

• dynamika klasy szkolnej

• style kierowania klasą szkolną

• techniki oddziaływań wychowawczych

• ład i dyscyplina w klasie szkolnej

• obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy

 

Ćwiczenia

•  Podmiotowość w wychowaniu

• Empatia i zaufanie w pracy wychowawczej

• Planowanie pracy wychowawczej

• Metody poznawania uczniów

• Rozwiazywanie konfliktów w klasie szkolnej

• Kompetencje społeczne uczniów w zakresie poprawnych relacji

• Kompetencje komunikacyjne uczniów

• Różnicowanie, indywidualizacja i personalizacja pracy z uczniami

• Samorządność i autonomia uczniów

• Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie

• Analiza tekstów z problematyki zaproponowanych przez studentów – autorski przegląd prasy

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).Ćwiczenia – dyskusja moderowana, praca w grupach, praca z książką, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Hartley P. Komunikacja w grupie. Poznań 2000.
  3. Janowski A., Wychowanie w klasie szkolnej,
  4. Janowski A. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1995.
  5. Klimowicz G. Po dzwonku na lekcję, Warszawa 1995.
  6. Klimowicz G., Rylke H. Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa 1992
  7. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
  8. Łobocki M. Wychowanie w klasie szkolnej. Warszawa 1974.

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
  3. Tchorzewski A.M. de , Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.    
  4. Śnieżyński M. Dialog edukacyjny. Kraków 2001.
  5. Straś-Romanowska M., Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie, [w:] M. Bogdanowicz, M. Lipowska (red.), Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008 

Notes


Modified by dr Małgorzata Kozłowska (last modification: 06-02-2024 17:18)