SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Językoznawcze podstawy logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Językoznawcze podstawy logopedii
Kod przedmiotu 09.0-WNS-LzN-JPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- nabycie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć lingwistycznych, jak: język, mowa zachowanie językowe, kompetencja komunikacyjna oraz na temat relacji semantycznych wyrazów w systemie współczesnej polszczyzny;

-zapoznanie z interpretacją zachowań językowych dzieci z pozycji takich dyscyplin, jak: pragmalingwistyka, socjolingwistyka, psycholingwistyka;

- nabycie umiejętności wykorzystywania  lingwistycznej wiedzy w praktyce logopedycznej ze szczególnym uwzględnieniem językoznawczego opisu wybranych zjawisk rozwojowych oraz tych odbiegających od normy; kształtowanie umiejętności w zrozumieniu i w miarę samodzielnym interpretowaniu zjawisk językowych przez logopedę;

- kształtowanie świadomości o znaczeniu lingwistycznych podstaw logopedii w praktyce logopedycznej.

Wymagania wstępne

wiedza z gramatyki języka polskiego na poziomie szkoły średniej

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Znaczenie wiedzy o języku w praktyce logopedycznej..
  2. Źródła wiedzy o języku; sposoby poznawania rzeczywistości językowej; modelowanie rzeczywistości językowej.
  3. Biologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań językowych.
  4. Proces gramatykalizacji w rozwoju mowy dziecka.
  5. Typy dziecięcej autokreacji  językowej jako przejaw lingwistycznej refleksji.
  6. Mowa dziecka w ujęciu socjolingwistycznym.
  7. Rola pragmalingwistyki w praktyce logopedycznej.

 

Ćwiczenia:

  1. Pojęcie języka.
  2. Funkcje języka jako systemu: reprezentatywna (symboliczna), poznawcza, socjalizująca i kulturotwórcza (kumulatywna) .
  3. Pojęcie mowy i jej komponenty. Struktura czynności mowy (etapy rozwoju mowy).
  4. Tekst jako wytwór mówienia i rozumienia mowy.
  5. Funkcje tekstów: informacyjna (opisowa), impresywna, ekspresywna (emotywna),  ludyczna, poetycka, fatyczna, metajęzykowa.
  6. Modele przyswajania języka oraz modele komunikacji językowej (jak się porozumiewamy). Pojęcie kompetencji językowej oraz komunikacyjnej.
  7. Reguły komunikowania się (kody komunikacyjne). Komunikacyjne trudności.
  8. Znaczenie leksykalne a znaczenie kontekstowe wyrazu. Sfera desygnacyjna znaczenia a konotacja semantyczna. Prototypowe i stereotypowe cechy znaczeń. Teść znaczeniowa i zakres znaczeniowy wyrazu.
  9. Typy znaczeń wyrazów. Zmiany znaczeniowe i ich przyczyny.

       8.  Wieloznaczność. Zjawisko polisemii i homonimii.

       9.  Związki między wyrazami w systemie językowym – synonimia, antonimia, hiponimia,                            meronimia. Wpływ poszerzania i wzbogacania wiedzy o słownictwie na komunikatywność  stylu i             estetykę wypowiedzi.

     10. Łączliwość wyrazów. Pojęcie związku frazeologicznego. Znaczenie jednostek frazeologicznych.             Źródła stałych związków wyrazowych. Różne sposoby klasyfikowania stałych połączeń                          wyrazowych. Nacechowanie ekspresywne frazeologizmów. Funkcje stylistyczne związków                      frazeologicznych.

Metody kształcenia

Wykład – opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, prezentacja.

Ćwiczenia – opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, dyskusja, dyskusja punktowa, klasyczna metoda problemowa, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Dubisz S. (red), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 1997.
  2. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk i M. Kucała, różne wydania.
  3. Kielar-Turska M., Milewski S., Język w biegu życia, Logopedia XXI w., Gdańsk 2019.
  4. Łuczyński E., Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk 2015.
  5. Miodunka W., Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa 1989.
  6. Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
  2. Maciejewska A., Neologizmy dziecięce odzwierciedleniem wiedzy o języku i rzeczywistości językowej, w: Zeszyty Naukowe, Seria Nauki Humanistyczne WSRP, Siedlce 1995, nr 42.
  3. Zgółkowa H., Bułczyńska K., Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym. Listy frekwencyjne. Poznań 1987.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Hryniewicz (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 14:54)