SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logorytmika w eterapii logopedycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logorytmika w eterapii logopedycznej
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-LWTL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zagadnieniami logorytmiki w pracy terapeutycznej i możliwościami jej zastosowania w praktyce logopedycznej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Znaczenie zajęć logorytmicznych w rozwoju człowieka: podstawy psychologiczno-pedagogiczno- artystyczne.
  2. Cele, treści, metody rytmiki.
  3. Rodzaje zajęć logorytmicznych.
  4. Organizacja i przebieg zajęć.
  5. Metoda rytmiki według założeń Emila J. Dalcroze`a (Gramatyka rytmiki).
  6. Aktywność muzyczno-ruchowa w założeniach Carla Orffa, Rudolfa Labana, E.E. Gordona.
  7. Przykłady ćwiczeń logorytmicznych (ćwiczenia kształcące świadomy ruch, orientację przestrzenną, rozwijające koncentrację uwagi, grupy mięśni, inhibicyjno-incytacyjne); zabawy i gry logorytmiczne (m.in. realizacja ruchowa wartości rytmicznych, taktowanie, sylaby rytmiczne, zabawy słowno-muzyczne); piosenka ortofoniczno-muzyczna.
  8. Diagnoza w pracy logorytmicznej.
  9. Prezentacje studentów - warsztaty logorytmiczne w pracy logopedy.

Metody kształcenia

metody problemowe (np.: giełda pomysłów), metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się  wyniki osiągnięte na kolokwium 50%, prezentacji 25%, w projekcie 25%

Ocena bdb - aktywność podczas zajęć, dyskusja na temat literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium

Ocena db - aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium

ocena dst - aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium

ocena ndst - brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium.

Literatura podstawowa

1. Kataryńczuk-Mania L., Logorytmika i jej walory profilaktyczne, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. M. Skorek, Zielona Góra 2017

2. Kataryńczuk-Mania L. Edukacja muzyczna z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Kraków 2022

3. Skarbek K., Wrońska J., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2018

4. Szłapa K., Tomasik I., Newlaczyk A., Zabawy logorytmiczne dla najmłodszych. Ćwiczenia wykorzystywane w profilaktyce i terapii logopedycznej, rytmice oraz nauczaniu przedszkolnym i zintegrowanym, Gdańsk 2019

Literatura uzupełniająca

1. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Warszawa  2018

2. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyka, ruchem i mowa, Warszawa 1998

3. Walencik-Topiłko A., Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej [w:] Rytmika    w  kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, red. E. Ostrowska,  Łódź 2000

4. Weiner A., Wykorzystanie piosenek w kształtowaniu integracji percep0cyjno-motorycznej dzieci [w;] Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. L. Kataryńczuk- Mania, I. Kowalkowska, Zielona Góra  2006, s.101-111.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 15:14)