SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia logopedyczna z logorytmiką i umuzykalnieniem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia logopedyczna z logorytmiką i umuzykalnieniem
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-TLZLIU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zagadnieniami logorytmiki i umuzykalnienia w terapii logopedycznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie - znaczenie zajęć logorytmicznych i umuzykalniających w rozwoju człowieka.

Cele, treści, rytmiki i zajęć umuzykalniających.

Rodzaje zajęć logorytmicznych i muzyczno-ruchowych wykorzystywanych w terapii logopedycznej.

Organizacja i przebieg zajęć.

Metoda rytmiki i zajęć umuzykalniających  według założeń Emila J. Dalcroze`a (Gramatyka rytmiki).

Aktywność muzyczno-ruchowa w założeniach m.in.: Carla Orffa., Rudolfa Labana., E.E. Gordona.

Przykłady ćwiczeń logorytmicznych, umuzykalniających  (np. ćwiczenia muzyczno-ruchowe w zakresie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, ćwiczenia i zabawy przestrzenno-ruchowe, pobudzająco-hamujące, agogiczne, na zmiany dynamiczne, opowieści ruchowe; ćwiczenia i zabawy logorytmiczne - m.in. fonogestyka, taktowanie, sylaby rytmiczne, muzyczne).

Muzykowanie na instrumentach szkolnych. Tworzenie piosenek logorytmicznych.

Diagnoza logopedyczna  w pracy logorytmicznej i umuzykalniającej.

Prezentacje studentów-- scenariusze zajęć.

Metody kształcenia

Metody problemowe (np.: giełda pomysłów), metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt scenariusza zajęć

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się  wyniki osiągnięte na kolokwium 50%, prezentacji 25%, projekcie 25%

Ocena bdb - aktywność podczas zajęć, dyskusja na temat literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium

Ocena db - aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium

ocena dst - aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium

ocena ndst - brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium.

Literatura podstawowa

1. Kataryńczuk-Mania L., Logorytmika i jej walory profilaktyczne [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. M. Skorek, Zielona Góra 2017

2. Kataryńczuk-Mania L. Edukacja muzyczna z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Kraków 2022

3. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009

4. Skarbek K., Wrońska J., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2018

5. Lis- Zaldivar A.,  Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w szkole, s.131-149, [w:] NEURODYDAKTYKA. Tendencje i współczesne wyzwania, red. J. Gebreselassie, A. Niekrewicz, P. Słowiński, Gorzów Wielkopolski 2022

Literatura uzupełniająca

1.Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Warszawa  2018

2. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyka, ruchem i mowa, Warszawa 1998

3. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, Warszawa 2018

4. Kamper -Kubańska M., Wieczór M., "Słowo za słowem. O sprawności językowej i nabywaniu kompetencji komunikacyjnych przez dzieci. Implikacje językowo-muzyczne w pracy z dzieckiem, Włocławek 2014."

5. Kataryńczuk-Mania L., red., Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra- Skarbona  2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 17:26)