SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Terapia logopedyczna z logorytmiką i umuzykalnieniem |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-LzN-TLZLIU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia z neurodydaktyką |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami logorytmiki i umuzykalnienia w terapii logopedycznej.
Brak
Wprowadzenie - znaczenie zajęć logorytmicznych i umuzykalniających w rozwoju człowieka.
Cele, treści, rytmiki i zajęć umuzykalniających.
Rodzaje zajęć logorytmicznych i muzyczno-ruchowych wykorzystywanych w terapii logopedycznej.
Organizacja i przebieg zajęć.
Metoda rytmiki i zajęć umuzykalniających według założeń Emila J. Dalcroze`a (Gramatyka rytmiki).
Aktywność muzyczno-ruchowa w założeniach m.in.: Carla Orffa., Rudolfa Labana., E.E. Gordona.
Przykłady ćwiczeń logorytmicznych, umuzykalniających (np. ćwiczenia muzyczno-ruchowe w zakresie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, ćwiczenia i zabawy przestrzenno-ruchowe, pobudzająco-hamujące, agogiczne, na zmiany dynamiczne, opowieści ruchowe; ćwiczenia i zabawy logorytmiczne - m.in. fonogestyka, taktowanie, sylaby rytmiczne, muzyczne).
Muzykowanie na instrumentach szkolnych. Tworzenie piosenek logorytmicznych.
Diagnoza logopedyczna w pracy logorytmicznej i umuzykalniającej.
Prezentacje studentów-- scenariusze zajęć.
Metody problemowe (np.: giełda pomysłów), metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt scenariusza zajęć
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium 50%, prezentacji 25%, projekcie 25%
Ocena bdb - aktywność podczas zajęć, dyskusja na temat literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium
Ocena db - aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, zaliczenie kolokwium
ocena dst - aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium
ocena ndst - brak zaangażowania, negatywny wynik kolokwium.
1. Kataryńczuk-Mania L., Logorytmika i jej walory profilaktyczne [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E. M. Skorek, Zielona Góra 2017
2. Kataryńczuk-Mania L. Edukacja muzyczna z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Kraków 2022
3. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009
4. Skarbek K., Wrońska J., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2018
5. Lis- Zaldivar A., Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w szkole, s.131-149, [w:] NEURODYDAKTYKA. Tendencje i współczesne wyzwania, red. J. Gebreselassie, A. Niekrewicz, P. Słowiński, Gorzów Wielkopolski 2022
1.Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Warszawa 2018
2. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyka, ruchem i mowa, Warszawa 1998
3. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, Warszawa 2018
4. Kamper -Kubańska M., Wieczór M., "Słowo za słowem. O sprawności językowej i nabywaniu kompetencji komunikacyjnych przez dzieci. Implikacje językowo-muzyczne w pracy z dzieckiem, Włocławek 2014."
5. Kataryńczuk-Mania L., red., Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra- Skarbona 2017.
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 17:26)