SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-LzN-PDO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia z neurodydaktyką |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie do projektowania zadań dydaktycznych i opracowania scenariusza lekcji
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej
Tematyka wykładów
Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiki (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Systemy dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia. Paradygmaty dydaktyki: obiektywistyczne (neurodydaktyka) interpretatywno-konstruktywistyczne, transformatywne (dydaktyka krytyczna). Kształcenie wielostronne. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Indywidualizacja w procesie kształcenia. Innowacje w szkole. Nowoczesne tendencje w dydaktyce.
Tematyka ćwiczeń
Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy). Lekcja (modele, budowa), zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Edukacja nieformalna. Treści i programy kształcenia ogólnego. Podręczniki szkolne. Metody kształcenia. Środki dydaktyczne i ich zastosowanie. Praca nauczyciela w klasie szkolnej. Charakterystyka procesu samokształcenia. Uczenie się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Metody uczenia się. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności dydaktyczne. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna. Samowiedza wychowanka o stylach uczenia się. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej, skuteczny nauczyciel. Scenariusz lekcji
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe (np.: giełda pomysłów, metoda sytuacyjna) metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej – 40%; przygotowanie scenariusza zajęć – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.
1. Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
2. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
3. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
4. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, tłum. J. Bartosik, GWP, Sopot 2010.
5. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo UMK, Toruń
1. Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
2. Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.
3. (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
4. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 10:22)