SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dydaktyki ogólnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dydaktyki ogólnej
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-PDO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie do projektowania zadań dydaktycznych i opracowania scenariusza lekcji

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów

Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiki (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Systemy dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia. Paradygmaty dydaktyki: obiektywistyczne (neurodydaktyka) interpretatywno-konstruktywistyczne, transformatywne (dydaktyka krytyczna). Kształcenie wielostronne. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Indywidualizacja w procesie kształcenia. Innowacje w szkole. Nowoczesne tendencje w dydaktyce.

 

Tematyka ćwiczeń

Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy). Lekcja (modele, budowa), zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Edukacja nieformalna. Treści i programy kształcenia ogólnego. Podręczniki szkolne. Metody kształcenia. Środki dydaktyczne i ich zastosowanie. Praca nauczyciela w klasie szkolnej. Charakterystyka procesu samokształcenia. Uczenie się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Metody uczenia się. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności dydaktyczne. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna. Samowiedza wychowanka o stylach uczenia się. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej, skuteczny nauczyciel. Scenariusz lekcji

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe (np.: giełda pomysłów, metoda sytuacyjna) metody ekspresyjne, metody praktyczne, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej – 40%; przygotowanie scenariusza zajęć – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.      Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

2.      Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

3.      Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

4.      Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, tłum. J. Bartosik, GWP, Sopot 2010.

5.      Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo UMK, Toruń

Literatura uzupełniająca

1.             Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

2.             Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.

3.             (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

4.             Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 10:22)