SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia wychowania i uczenia się - course description

General information
Course name Psychologia wychowania i uczenia się
Course ID 14.4-WNS-LzN-PWIU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Kowalska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów logopedii z wiedzą na temat przebiegu procesów rozwojowych w biegu życia jednostki.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej

Scope

  1.  Uczenie się w perspektywie klasycznych koncepcji psychologicznych (behawiorystycznych, humanistycznych i poznawczych).
  2. Uczenie się w perspektywie najnowszych badań neuropsychologicznych.
  3. Strategie poznawcze i metapoznawcze w uczeniu się.
  4. Kształtowanie samoregulacji uczenia się jako kompetencji kluczowej.
  5. Rola motywacji w procesie uczenia się i sposoby jej wspierania.
  6. Kształtowanie środowiska fizycznego i społecznego sprzyjającego procesom edukacyjnym.
  7. Diagnozowanie i sposoby wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  8. Spersonalizowane formy wsparcia w procesie edukacji – mentoring i tutoring.
  9. Komunikacja w procesie edukacji – bariery i sposoby usprawniania.

 

Teaching methods

Rozmowa kierowana; praca z książką, analiza przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

weryfikacja efektów kształcenia i warunki zaliczenia:

Sprawdzian pisemny składający się z części testowej oraz pytania otwartego (analiza przypadku) z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (90-100% = 5,0; 80-89% = 4,5; 70-79% = 4,0; 60-69 =3,5; 50-59% = 3,0)

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku usprawiedliwionych nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać zaliczone indywidualne z danego zakresu materiału w sposób zaproponowany przez prowadzącego/ą przedmiot. 

Recommended reading

Arends R.I. (1998). Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Bednarek D. (red.). (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Kruszewski K. (red.). (1998). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Further reading

Anderson J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Argyle M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kaja B. (2001). Problemy psychologii wychowania. Teoria i praktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Liberska H., Trempała J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rheinberg F. (2006). Psychologia motywacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Vetulani J. (2012). Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. Kraków: Wydawnictwo Homini.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-02-2024 10:11)