SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-PPOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu podstaw pedagogiki w pracy opiekuńczo-wychowawczej;

- poznanie podstawowych środowisk wychowawczych i ich specyfiki;

- opanowanie umiejętności rozwiązywania sytuacji trudnych w klasie szkolnej.

- kształtowanie umiejętności studiowania i pogłębiania wiedzy oraz autoanalizy.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

  1. Pedagogika jako nauka, wiedza o wychowaniu i procesach edukacyjnych oraz jej rozwój.
  2. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze.
  3. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.
  4. Klasa szkolna jako grupa społeczna, procesy społeczne w klasie.
  5. Konflikty w klasie szkolnej. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.
  6. Sytuacje trudne, kryzysowe i traumatyczne dzieci i młodzieży.
  7. Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole - trudności adaptacyjne.

Metody kształcenia

Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: oceny z prac studenta przedłożonych w formie wybranej przez studenta – praca grupowa i indywidualna, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena gromadzonego portfolio. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi ocena z ćwiczeń.

Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 1. Kolejne nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach po umówieniu się z prowadzącym zajęcia co do zakresu materiału i sposobu jego zaliczenia.

Studenci, którzy mają przyznaną Indywidualną Organizację Studiów są zobowiązani nawiązać kontakt z prowadzącym zajęcia najpóźniej przed rozpoczęciem trzecich zajęć. Mogą uczestniczyć w zajęciach z różnymi grupami. Muszą wykonać te same zadania, które prowadzący zada grupie.

Literatura podstawowa

  1. Borecka-Biernat D. (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Difin, Warszawa 2010.
  2. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  3. Kawula S., Brągiel J., Janke A. (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014 .
  4. Kluczyńska S., Zabłocka-Żytka L., Dziecko w sytuacji kryzysowej. Wspierająca rola pracowników oświaty, ORE, Warszawa 2020.
  5. Piorunek M., Nauczyciel-wychowawca (nie)wspierający ucznia - o znaczeniu nauczycielskich kompetencji społecznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020.

Literatura uzupełniająca

1.     Borecka-Biernat D., Wajszczyk K., Walęcka-Matyja K., Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Difin, Warszawa 2019.

2.     Januszewska E., Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją, „Studia Edukacyjne” 2017, nr 43.

3.     Łuka M., Witek P., Grzesiak-Witek D., Nauczyciel a współczesne zagrożenia, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2020.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 10:13)