C1 Student jest przygotowany teoretycznie i praktycznie do prowadzenia zajęć z nauki pisania i czytania.
C2 Student ma wiedzę i umiejętności do samodzielnego tworzenia i podejmowania zadań związanych z nauką pisania i czytania na różnych etapach edukacji.
C3. Student potrafi czytać wzorcowo i tworzyć teksty zgodne ze sztuką ich tworzenia.
Wymagania wstępne
Znajomość języka polskiego.
Zakres tematyczny
Rola czytania i pisania w komunikacji językowej.
Nauka czytania dzieci. Edukacja czytelnicza.
Modele nauczania czytania.
Czytanie ze słuchem fonematycznym.
Problemy z czytaniem osób obcojęzycznych.
Rozumienie treści czytanego tekstu
Czytanie z podziałem na role.
Nauka pisania dzieci najmłodszych.
Pisanie u dzieci starszych.
Gatunki języka pisanego na różnym etapie edukacji i rozwoju (podanie, cv, list motywacyjny itp.).
Kształtowanie stylistyczne tekstów pisanych.
Korekta błędów w pisaniu i czytaniu.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, analiza przypadku, analiza tekstu źródłowego, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, gry dydaktyczne, pogadanka, opis uzasadniający.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach, przygotowanie prac zaliczeniowych, kolokwium ustne/pisemne.
Literatura podstawowa
Baczyńska H., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Kraków 2012.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki. Cześć I i II, Gdańsk 2012
Borowska B., Jak uczyć czytać i pisać metodami glottodydaktyki ojczystojęzycznej?, w: Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, s. 214-220, Kijów 2018.
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.
Grelowska W. Kluczowa rola nauki czytania i pisania w edukacji polonistycznej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2012 nr 1, s. 11-25.
Jakubowicz A., Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz 2000
Krasuska-Betiuk, Szkolna nauka czytania i pisania z wykorzystaniem wybranych elementarzy – refleksje metodyczne, „Forum Pedagogiczne” 2018 nr 2.
Szefler E., Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym, Bydgoszcz 2003.
Zbróg Z., W poszukiwaniu najlepszej strategii nauki czytania, „Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego” 2009, t. 18, s. 119-143.
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Gdańsk 2003.
Brudzewski J., Brudzewska M., Jakubczyk A., Nauka pisania metodą płynnego ruchu. Katowice 2003.
Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1994.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa 2009.
Jaszczyszyn E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok 2010.
Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa1999.
Waszczuk J., Alternatywne metody nauczki czytania dzieci w wieku przedszkolnym, „Rozprawy Społeczne” 2019, t. 13, nr 3, s. 84-95.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 20:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.