SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Czytanie i pisanie w komunikacji językowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Czytanie i pisanie w komunikacji językowej
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-CIPWKJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

C1 Student jest przygotowany teoretycznie i praktycznie do prowadzenia zajęć z nauki pisania i czytania.

C2 Student ma wiedzę i umiejętności do samodzielnego tworzenia i podejmowania zadań związanych z nauką pisania i czytania na różnych etapach edukacji.

C3. Student potrafi czytać wzorcowo i tworzyć teksty zgodne ze sztuką ich tworzenia.

 

Wymagania wstępne

Znajomość języka polskiego. 

Zakres tematyczny

  1. Rola czytania i pisania w komunikacji językowej.
  2. Nauka czytania dzieci. Edukacja czytelnicza.
  3. Modele nauczania czytania.
  4. Czytanie ze słuchem fonematycznym.
  5. Problemy z czytaniem osób obcojęzycznych.
  6. Rozumienie treści czytanego tekstu
  7. Czytanie z podziałem na role.
  8. Nauka pisania dzieci najmłodszych. 
  9. Pisanie u dzieci starszych.
  10. Gatunki języka pisanego na różnym etapie edukacji i rozwoju (podanie, cv, list motywacyjny itp.).
  11. Kształtowanie stylistyczne tekstów pisanych.
  12. Korekta błędów w pisaniu i czytaniu.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, analiza przypadku, analiza tekstu źródłowego, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, gry dydaktyczne, pogadanka, opis uzasadniający.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach, przygotowanie prac zaliczeniowych, kolokwium ustne/pisemne.

Literatura podstawowa

  1. Baczyńska H., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Kraków 2012.
  2. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki. Cześć I i II, Gdańsk 2012
  3. Borowska B., Jak uczyć czytać i pisać metodami glottodydaktyki ojczystojęzycznej?, w: Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, s. 214-220, Kijów 2018.
  4. Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.
  5. Grelowska W. Kluczowa rola nauki czytania i pisania w edukacji polonistycznej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2012 nr 1, s. 11-25.
  6. Jakubowicz A., Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz 2000
  7. Krasuska-Betiuk, Szkolna nauka czytania i pisania z wykorzystaniem wybranych elementarzy – refleksje metodyczne, „Forum Pedagogiczne” 2018 nr 2.
  8. Szefler E., Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym, Bydgoszcz 2003.
  9. Zbróg Z., W poszukiwaniu najlepszej strategii nauki czytania, „Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego” 2009, t. 18, s. 119-143.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Gdańsk 2003.
  2. Brudzewski J., Brudzewska M., Jakubczyk A., Nauka pisania metodą płynnego ruchu. Katowice 2003.
  3. Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1994.
  4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa 2009.
  5. Jaszczyszyn E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok 2010.
  6. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa1999.
  7. Waszczuk J., Alternatywne metody nauczki czytania dzieci w wieku przedszkolnym, „Rozprawy Społeczne” 2019, t. 13, nr 3, s. 84-95.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 20:22)