- SylabUZ
- Faculty of Social Sciences
- winter term 2024/2025
- Logopedia z neurodydaktyką - First-cycle studies leading to Bachelor's degree
- Typologie zaburzeń mowy
Typologie zaburzeń mowy - course description
General information
Course name |
Typologie zaburzeń mowy |
Course ID |
05.9-WNS-LzN-TZM |
Faculty |
Faculty of Social Sciences
|
Field of study |
Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile |
academic |
Level of studies |
First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester |
winter term 2024/2025 |
Course information
Semester |
3 |
ECTS credits to win |
1 |
Course type |
obligatory |
Teaching language |
polish |
Author of syllabus |
|
Classes forms
The class form |
Hours per semester (full-time) |
Hours per week (full-time) |
Hours per semester (part-time) |
Hours per week (part-time) |
Form of assignment |
Lecture |
15 |
1 |
15 |
1 |
Exam |
Aim of the course
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z klasyfikacją zaburzeń mowy oraz najczęściej występującymi zaburzeniami mowy.
Prerequisites
Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą anatomii i fizjologii narządów mowy oraz ogólną wiedzę z zakresu logopedii.
Scope
- Mowa, zaburzenie mowy – definicja.
- Etapy rozwoju mowy.
- Zaburzenia komunikacji językowej.
- Zaburzenia rozwoju mowy i języka.
- Klasyfikacje zaburzeń mowy.
- Charakterystyka najczęściej występujących zaburzeń mowy – dyslalia, mowa bezdźwięczna, jąkanie, zaburzenia mowy u osób niesłyszących, mutyzm, opóźniony rozwój mowy, dysfazja, dyzartria, oligofazja, autyzm.
Teaching methods
Pogadanka, pokaz, analiza literatury, prezentacja multimedialna, dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description |
Outcome symbols |
Methods of verification |
The class form |
Assignment conditions
Ocena końcowa:
Egzamin w formie pisemnej – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0
Recommended reading
- Grabias S., Kurkowski M. (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin, 2014.
- Grabias S., Panasiuk J., Wożniak T. (red.), Logopedia – standardy postępowania logopedycznego: podręcznik akademicki, Lublin. 2015.
- Jastrzębowska G., Gałkowski T., (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, cz. I i II, Opole, 2017.
- Minczakiewicz E.M., Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia, Kraków, 1997.
- Sołtys-Chmielowicz A., Zaburzenia artykulacji: teoria i praktyka, Kraków, 2016.
Further reading
- Grabias S., Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, [w]: Audiofonologia t. VI, red. T.Gałkowski, Warszawa-Lublin, 1994.
- Jeżewska-Krasnodębska E., Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, Kraków, 2017.
- Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty, Kraków, 2022.
- Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom, 2015.
- Tarkowski Z. (red.), Patologia mowy, Gdańsk, 2017.
Notes
Modified by dr Małgorzata Kozłowska (last modification: 06-02-2024 17:45)