SylabUZ

Generate PDF for this page

Typologie zaburzeń mowy - course description

General information
Course name Typologie zaburzeń mowy
Course ID 05.9-WNS-LzN-TZM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Kozłowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z klasyfikacją zaburzeń mowy oraz najczęściej występującymi zaburzeniami mowy.

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą anatomii i fizjologii narządów mowy oraz ogólną wiedzę z zakresu logopedii.

Scope

  1. Mowa, zaburzenie mowy – definicja.
  2. Etapy rozwoju mowy.
  3. Zaburzenia komunikacji językowej.
  4. Zaburzenia rozwoju mowy i języka.
  5. Klasyfikacje zaburzeń mowy.
  6. Charakterystyka najczęściej występujących zaburzeń mowy – dyslalia, mowa bezdźwięczna, jąkanie, zaburzenia mowy u osób niesłyszących, mutyzm, opóźniony rozwój mowy, dysfazja, dyzartria, oligofazja, autyzm.

Teaching methods

Pogadanka, pokaz, analiza literatury, prezentacja multimedialna, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa:

Egzamin w formie pisemnej – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Recommended reading

  1. Grabias S., Kurkowski M. (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin, 2014.
  2. Grabias S., Panasiuk J., Wożniak T. (red.), Logopedia – standardy postępowania logopedycznego: podręcznik akademicki, Lublin. 2015.
  3. Jastrzębowska G., Gałkowski T., (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, cz. I i II, Opole, 2017.
  4. Minczakiewicz E.M., Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia, Kraków, 1997.
  5. Sołtys-Chmielowicz A., Zaburzenia artykulacji: teoria i praktyka, Kraków, 2016.

Further reading

  1. Grabias S., Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, [w]: Audiofonologia t. VI, red. T.Gałkowski, Warszawa-Lublin, 1994.
  2. Jeżewska-Krasnodębska E., Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, Kraków, 2017.
  3. Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty, Kraków, 2022.
  4. Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom, 2015.
  5. Tarkowski Z. (red.), Patologia mowy, Gdańsk, 2017.

Notes


Modified by dr Małgorzata Kozłowska (last modification: 06-02-2024 17:45)