SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzyka przyjazna uczeniu się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzyka przyjazna uczeniu się
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-MPU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji muzycznej dla zdolności poznawczych człowieka i podstawowymi zagadnieniami neurodydaktyki.

Wymagania wstępne

Zaliczenie drugiego semestru studiów.

Zakres tematyczny

Rodzaje dźwięku. Wpływ dźwięku na mózg. Edukacja muzyczna w Polsce. Edukacja muzyczna a proces uczenia się. Poziomy analizy muzycznej. Sposoby słuchania muzyki a aktywność mózgu. Podstawowe zagadnienia neurodydaktyki. Ćwiczenia muzyczne a zdolności poznawcze.

Metody kształcenia

Dyskusja, metoda grupowa, metoda projektów, praca indywidualna, analiza wybranych przykładów dzieł muzycznych, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Makarewicz R., (2017), Dźwięki i fale, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  2. Drobner M., (1960), Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków.
  3. Sacks O., (2009), Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, tłum. J. Łoziński, Poznań.
  4. Blakermore S.-J., Frith U., (2008), Jak uczy się mózg, tłum. R. Andruszko, Kraków.
  5. Żylińska M., (2013) Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.
  6. Dymnikowa, M., Lasoń, J., (2021), Neurodydaktyczne podłoże klasycznych zasad nauczania – uczenia się dla wykonawstwa solowych instrumentalnych dzieł muzycznych klasycznych. Studia Edukacyjne, (61), 229–258.

Literatura uzupełniająca

  1. Vetulani J., (2012), Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków.
  2. Gardner H., (2002), Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce, Poznań.
  3. Gaab, N. & G. Schlaug, (2003), Training non-musicians on a musical task – an fMRI study. Proceedings of 5th triennial ESCOM Conference: Hannover.
  4. W. Gruhn, (2004), Neurodidactics – a New Scientific Trend in Music Education, Paper presented at the 26th ISME International Conference in Tenerife.

Uwagi

Sylabus opracował dr Stanisław Leśniewski


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 20:11)