SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy socjolingwistyki - course description

General information
Course name Podstawy socjolingwistyki
Course ID 09.3-WNS-LzN-PPIS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Krzysztof Maćkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie podstawowych pojęć z zakresu socjolingwistyki, wzbogacenie ogólnego zasobu wiadomości o języku oraz społeczeństwie, zaznajomienie ze społecznymi prawami rozwoju mowy ludzkiej, zrozumienie istoty społecznego wymiaru języka, poznanie mechanizmów językowej komunikacji społecznej, opis społecznych struktur językowych.

Rozwój sprawności zdobywania wiedzy potrzebnej w procesie charakterystyki określonych zjawisk socjolingwistycznych, podniesienie sprawności językowej, komunikatywnej i stylistycznej.

Rozbudowa świadomości potrzeby ustawicznego dokształcania się zawodowego oraz konieczności poznawania mechanizmów współczesnej komunikacji językowej      w obrębie różnych grup społecznych.

Prerequisites

Wiedza na temat języka i mechanizmów komunikacji językowej nabyta w trakcie edukacji szkolnej, szczególnie informacje z zakresu stylistyki, pragmatyki językowej oraz kultury języka.

Scope

  1. Socjologia języka wśród dyscyplin lingwistycznych.
  2. Społeczne funkcje języka.
  3. Zbiorowa świadomość językowa.
  4. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych.
  5. Wewnętrzne zróżnicowanie języka etnicznego.
  6. Pojęcie socjolektu. Podział socjolektów.
  7. Opis wybranych socjolektów.
  8. Tożsamość językowa a poczuciu przynależności społecznej.
  9.  Wybrane procesy społeczno-językowych (nowomowy, mody językowej, zmiany etykiety językowej, przełamywanie tradycji kulturowo-językowej).
  10. Użyteczność socjolingwistyki w badaniach społecznych i lingwistycznych.

Teaching methods

Elementy wykładu informacyjnego i problemowego, dyskusja plenarna, analiza tekstu z dyskusją, prezentacja referatów. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocenie podlega: 1) obecność (temat realizowany na ćwiczeniach, na których student był nieobecny, należy opracować w formie referatu i zaliczyć na konsultacjach),  2) wynik testu końcowego (w teście zostaną wykorzystane pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia – nie mniej niż 50 procent poprawnych odpowiedzi), 3) ocena stopnia aktywności na zajęciach (głównie częstotliwość udziału w dyskusji oraz liczba referatów).

Recommended reading

1. Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977.

2. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i
    logopedii, Lublin 2019.

3. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.

4. Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980.

5. Lubaś W., Studia socjolingwistyczne, Opole 2013.

6. Piekot T., Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu,      
    Wałbrzych 2008.

7. Porayski-Pomsta J., O rozwoju mowy dziecka, Warszawa 2015.

8. Skudrzykowa A., Urban K., Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i
    pragmatyki językowej
, Kraków 2000.

9. Sztompka P., Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Warszawa 2021.

Further reading

Stosowna do kolejno zaplanowanych tematów (artykuły, rozdziały z monografii).

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 06-02-2024 20:55)