SylabUZ
Course name | Podstawy socjolingwistyki |
Course ID | 09.3-WNS-LzN-PPIS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Poznanie podstawowych pojęć z zakresu socjolingwistyki, wzbogacenie ogólnego zasobu wiadomości o języku oraz społeczeństwie, zaznajomienie ze społecznymi prawami rozwoju mowy ludzkiej, zrozumienie istoty społecznego wymiaru języka, poznanie mechanizmów językowej komunikacji społecznej, opis społecznych struktur językowych.
Rozwój sprawności zdobywania wiedzy potrzebnej w procesie charakterystyki określonych zjawisk socjolingwistycznych, podniesienie sprawności językowej, komunikatywnej i stylistycznej.
Rozbudowa świadomości potrzeby ustawicznego dokształcania się zawodowego oraz konieczności poznawania mechanizmów współczesnej komunikacji językowej w obrębie różnych grup społecznych.
Wiedza na temat języka i mechanizmów komunikacji językowej nabyta w trakcie edukacji szkolnej, szczególnie informacje z zakresu stylistyki, pragmatyki językowej oraz kultury języka.
Elementy wykładu informacyjnego i problemowego, dyskusja plenarna, analiza tekstu z dyskusją, prezentacja referatów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocenie podlega: 1) obecność (temat realizowany na ćwiczeniach, na których student był nieobecny, należy opracować w formie referatu i zaliczyć na konsultacjach), 2) wynik testu końcowego (w teście zostaną wykorzystane pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia – nie mniej niż 50 procent poprawnych odpowiedzi), 3) ocena stopnia aktywności na zajęciach (głównie częstotliwość udziału w dyskusji oraz liczba referatów).
1. Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977.
2. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i
logopedii, Lublin 2019.
3. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
4. Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980.
5. Lubaś W., Studia socjolingwistyczne, Opole 2013.
6. Piekot T., Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu,
Wałbrzych 2008.
7. Porayski-Pomsta J., O rozwoju mowy dziecka, Warszawa 2015.
8. Skudrzykowa A., Urban K., Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i
pragmatyki językowej, Kraków 2000.
9. Sztompka P., Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Warszawa 2021.
Stosowna do kolejno zaplanowanych tematów (artykuły, rozdziały z monografii).
Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 06-02-2024 20:55)