SylabUZ
Course name | Metody i techniki badań społecznych |
Course ID | 05.9--WNS-LzN-MITBS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Logopedia z neurodydaktyką |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami i zasadami pracy naukowej i działalności badawczej. Zaznajomienie z językiem naukowym i wdrożenie do posługiwania się nim. Zapoznanie z głównymi paradygmatami w badaniach pedagogicznych i obszarami problemowymi pedagogiki. Opanowanie przez studentów projektowania badań ilościowych, ich powadzenia oraz opracowania i interpretowania ich wyników. Zapoznanie studentów z etycznymi wymogami pracy badawczej.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i problematyki społecznej
Wykłady:
Ćwiczenia :
Wykład: Interaktywny wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja
Seminarium: dyskusja problemowa, rozwiązywanie problemów indywidualnie i zespołowo, projektowanie badań ilościowych, prezentacja multimedialna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie jest dokonywane na podstawie wyników uzyskanych w teście złożonym z 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie testowe przyznawany jest jeden punkt. Ocena wykładu wyliczana jest następująco: ocena dostateczna – 11- 12 pkt., ocena dostateczna plus – 12 - 13 pkt., ocena dobra – 14- 15 pkt., ocena dobra plus – 17- 18 pkt., ocena bardzo dobra: 19 – 20 pkt.
Seminarium:
Warunkiem koniecznym zaliczenia seminarium jest obecność i uzyskanie zaliczenia wykonywanych zadań na każdych zajęciach. W przypadku uzasadnionej nieobecności konieczne jest zaliczenie zadania realizowanego na opuszczonych zajęciach.
Zaliczenie seminarium jest dokonywane na podstawie złożonego projektu badawczego oraz przedstawionej prezentacji w wyników przeprowadzonych badań. Zarówno za projekt jak i za prezentację student może otrzymać maksymalnie 50 pkt., przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie con. 25 punktów za każde z tych zadań. Ocena seminarium wyliczana jest następująco: ocena dostateczna – 51- 60 pkt., ocena dostateczna plus – 60 - 70 pkt., ocena dobra – 71- 80 pkt., ocena dobra plus – 81- 90 pkt., ocena bardzo dobra: 91 – 100 pkt.
Ocena końcowa:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i seminarium. Ocena końcowa jest ustalana na podstawie średniej arytmetycznej oceny z seminarium (50%) i z wykładów (50%).
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997
Elliot J., Action research for educational change, Open University Press, Philadelphia 1991
Frankfort- Nachmias Ch. Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i ska, Poznań 2001
Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Aures, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2006
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001
Gnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1993
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995
Krawczyk S., Pojęcia uniwersalne w badaniach naukowych, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2016
Kruger H. – H.,, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2006
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2008
Metoda biograficzna w socjologii, pod. Reed. K. Kaźmierskiej, NOMOS, Kraków 2012
Palka S., Metody. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006
Pilch T., Bauman T., Zasady badan pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001
Wroczyński R., Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław Warszawa Kraków Gdańsk 1974
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela , WSiP, Warszawa 1978
Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 06-02-2024 19:59)