SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody i techniki badań społecznych - course description

General information
Course name Metody i techniki badań społecznych
Course ID 05.9--WNS-LzN-MITBS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Zdzisław Wołk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami i zasadami pracy naukowej i działalności badawczej. Zaznajomienie z językiem naukowym i wdrożenie do posługiwania się nim. Zapoznanie z głównymi paradygmatami w badaniach pedagogicznych i obszarami problemowymi pedagogiki. Opanowanie przez studentów projektowania badań ilościowych, ich powadzenia oraz opracowania i interpretowania ich wyników. Zapoznanie studentów z etycznymi wymogami pracy badawczej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i problematyki społecznej

Scope

Wykłady:

  1. Etyka w nauce
  2. Nauka. Nauki społeczne. Pedagogika jako dyscyplina naukowa
  3. Wiedza naukowa
  4. Język nauki. Terminologia w nauce.
  5. Wyjaśnianie i rozumienie.
  6. Paradygmaty w pedagogice
  7. Istota ilościowych
  8. Procedura badawcza w badaniach społecznych
  9. Zasady sporządzania raportu z badań ilościowych
  10. Wykorzystanie badań ilościowych w diagnozowaniu
  11. Błędy i zagrożenia w badaniach ilościowych

 

Ćwiczenia :

  1. Cele, problemy i hipotezy badawcze
  2. Zmienne, ich rodzaje, kategoryzowanie. Wskaźniki zmiennych.
  3. Metody i techniki badań ilościowych
  4. Narzędzia badawcze i ich konstruowanie
  5. Dobór terenu badań
  6. Opracowanie wyników badań ilościowych. Wnioskowanie
  7. Opracowanie raportu z badan ilościowych
  8. Prezentacja i upowszechnianie rezultatów badań. Wnioski i rekomendacje.

Teaching methods

Wykład: Interaktywny wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja

Seminarium:  dyskusja problemowa, rozwiązywanie problemów indywidualnie i zespołowo, projektowanie badań ilościowych, prezentacja multimedialna. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie jest dokonywane na podstawie wyników uzyskanych w teście złożonym z 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie testowe przyznawany jest jeden punkt. Ocena wykładu wyliczana jest następująco: ocena dostateczna – 11-  12 pkt.,  ocena dostateczna plus – 12 -  13 pkt.,  ocena dobra – 14-  15 pkt.,  ocena dobra plus  – 17-  18 pkt.,  ocena bardzo dobra: 19 – 20 pkt.

Seminarium:

Warunkiem koniecznym zaliczenia seminarium jest obecność i uzyskanie zaliczenia wykonywanych zadań na każdych zajęciach. W przypadku uzasadnionej nieobecności konieczne jest zaliczenie zadania realizowanego na opuszczonych zajęciach.

Zaliczenie seminarium jest dokonywane na podstawie złożonego projektu badawczego oraz przedstawionej prezentacji w wyników przeprowadzonych badań. Zarówno za projekt jak i za prezentację student może otrzymać maksymalnie 50 pkt., przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie con. 25 punktów  za każde z tych zadań. Ocena seminarium wyliczana jest następująco: ocena dostateczna – 51-  60 pkt.,  ocena dostateczna plus – 60 -  70 pkt.,  ocena dobra – 71-  80 pkt.,  ocena dobra plus  – 81-  90 pkt.,  ocena bardzo dobra: 91 – 100 pkt.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i seminarium. Ocena końcowa jest ustalana na podstawie średniej arytmetycznej oceny z seminarium (50%) i z wykładów (50%).

Recommended reading

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997

Elliot J., Action research  for educational change, Open University Press, Philadelphia 1991

Frankfort- Nachmias Ch. Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i ska, Poznań 2001

Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Aures, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2006

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001

Further reading

Gnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1993

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995

Krawczyk S., Pojęcia uniwersalne w badaniach naukowych, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2016

Kruger H. – H.,, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2006

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2008

Metoda biograficzna w socjologii, pod. Reed. K. Kaźmierskiej, NOMOS, Kraków 2012

Palka S., Metody. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006

Pilch T., Bauman T., Zasady badan pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001

Wroczyński R., Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław Warszawa Kraków Gdańsk 1974

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela , WSiP, Warszawa 1978

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 06-02-2024 19:59)