SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do neurologopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do neurologopedii
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-WN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Kowalska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów logopedii z  podstawami wiedzy o neurologopedii jako nauce i praktyce, zasadach diagnozy i terapii neurologopedycznej oraz problemach pacjenta logopedycznego z zaburzeniami neurologicznymi.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę na temat anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka, psychologii procesów poznawczych a także wiedzę z zakresu podstaw logopedii

Zakres tematyczny

Ćwiczenia :

  1. Neurologopedia jako subdyscyplina logopedii i obszar pracy zawodowej;
  2. Podstawy diagnozy neurologopedycznej;
  3. Procesy neurogenezy i neurodegeneracji. Plastyczność mózgu i możliwości jej wykorzystania w terapii neurologopedycznej. Zasady terapii neurologopedycznej;
  4. Pacjent z zaburzeniami neurologicznymi w terapii neurologopedycznej – wybrane problemy (pacjent z zaburzeniami świadomości, percepcji, praksji, myślenia, pamięci, komunikacji, emocji i osobowości).

 

Metody kształcenia

Wykład interaktywny, pokaz

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student/Studentka charakteryzuje neurologopedię jako subdyscyplinę logopedii i obszar praktyki, przedstawia główne zasady diagnozy neurologopedycznej, wyjaśnia,  na czym polegają procesy neurogenezy i neurodegeneracji,  wyjaśnia, czym jest plastyczność mózgu i jakie ma ona znaczenie w procesie terapii neurologopedycznej, przedstawia główne zasady terapii neurologopedycznej, charakteryzuje wybrane problemy pacjenta z zaburzeniami neurologicznymi

Literatura podstawowa

1. Domańska Ł, Borkowska A. (red.). (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2. Obrębski A. (red.). (2018). Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia Wydawnictwo Medyczne.

Literatura uzupełniająca

1. Dramska D. (2001). Proces instytucjonalizacji zawodu logopedy w Polsce: zarys problemu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

2. Jastrzębowska G. (1998). Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Pluta-Wojciechowska D. (2013). Dokąd zmierza logopedia? Forum Logopedyczne, 21, s. 9-21.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Kowalska (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 01:58)