SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Neurometodyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Neurometodyka
Kod przedmiotu 05.9-WNS-LzN-NEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie metod uczenia się i nauczania przyjaznych mózgowi - neurometodyki. Nabycie umiejętności pracy z uczniami z wykorzystaniem metod neurodydaktyki. Nabycie umiejętności wspierania uczniów w rozwoju ich zdolności uczenia się.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Podstawy teoretyczne neurometodyki;

Mózg człowieka a proces uczenia się i nauczania;

Metody poznania i wykorzystania potencjału ucznia;

Neurometodyka – metody nauczania przyjazne mózgowi;

Pamięć i koncentracja uwagi oraz metody ich usprawniania;

Metody stymulowania poszczególnych funkcji mózgu;

Metody nauczania polisensorycznego;

Metody edukacji STEAM;

Neuroplastyczność – znaczenie dla procesu nauczania i uczenia się;

Podstawy organizacji procesu edukacyjnego przyjaznego pracy mózgu;

Ocenianie przyjazne mózgowi;

Rola mentora/tutora w procesie edukacyjnym;

Motywacja do uczenia się – metody wpływu na efektywność procesu nauczania/uczenia się;

Uczenie się jako czynność społeczna. Wpływ otoczenia na proces nauczania/uczenia się.

Metody kształcenia

Praca warsztatowa, przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego (praca w małych grupach), dyskusja, metody aktywizujące – burza mózgów, mapa pojęciowa, metoda symulacyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena składa się z: oceny przygotowania i prezentacji grupowej w formie tematu eksperckiego, oceny indywidualnej aktywności na zajęciach, oceny przeprowadzenia ćwiczenia, lub zestawu ćwiczeń w warunkach symulacji. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych działań.

Literatura podstawowa

  1. Chojak M., Neuropedagogika. Neuroedukacja i Neurodydaktyka. Fakty i mity, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019;
  2. Żylińska M. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013;
  3. Montessori M. Umysł dziecka, Wydawnictwo Bellona, Kraków 2023;
  4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa 2006;
  5. Gardner H., Pięć umysłów przyszłości – Laurum, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Amen D.G., Neuroplastyczność mózgu, Wydawnictwo Vital, Warszawa 2012;
  2. Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Wydawnictwo Sensus, Warszawa 2021;
  3. Hanson R., Szczęśliwy mózg. Wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, GWP, Gdańsk 2023;
  4. Gardner H., Kornhaber M.L., Wake W. K., Inteligencja: wielorakie perspektywy, 2002;
  5. Tyszkowska M. „ Metaanaliza krytycznego dyskursu nad teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera”,  Przegląd Badań Edukacyjnych nr 24 (1/2017);
  6. Czaja-Chudyba I., Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kraków 2005, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej;
  7. Baniel A., Pokonać dziecięce ograniczenia, Wydawnictwo Harmonia 2021;
  8. Buzan T. Podręcznik szybkiego czytania, Wydawnictwo Ravi Łódź 1999 ;
  9. Buzan T. i Buzan B, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo Ravi, Łódź, 1999;
  10. Suświłło M. Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu. Olsztyn 2004, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego;
  11. Michalak R. Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004;
  12. Kamińska Kłos B., Poszukiwanie sposobu efektywnego uczenia się, Muzyka Historia Teoria Edukacja, 2019 nr 9.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 16:20)