SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Myślenie wizualne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Myślenie wizualne
Kod przedmiotu 03.3-WNS-LzN-MW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Logopedia z neurodydaktyką
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie metod oddziaływania w obszarze kultury wizualnej. Poznanie metod myślenia wizualnego. Nabycie umiejętności pracy z uczniami z wykorzystaniem metod wizualnych. Nabycie umiejętności wspierania uczniów w rozwoju ich zdolności uczenia się.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Kultura wizualna – podstawy teoretyczne

Myślenie wizualne – podstawy teoretyczne oraz możliwości zastosowania praktycznego

Myślenie linearne a wizualne

Myślenie wizualne a pamięć

Metody wizualne i ich wykorzystanie w procesie uczenia się i nauczania

Zastosowanie metod wizualnych w różnych obszarach: szkolenia, webinaria, spotkania, życie codzienne, zajęcia pozaszkolne;

Metody wizualne a kreatywność, samodzielność i zabawa w edukacji;

Wykorzystanie metod wizualnych w działalności edukacyjnej osób w różnych okresach rozwojowych;

Wykorzystanie metod wizualnych w logopedii;

Wykorzystanie kolorów w metodach wizualnych;

Znaczenie i wykorzystanie obrazów w metodach wizualnych.

Metody kształcenia

Praca warsztatowa, przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego (praca w małych grupach), dyskusja, metody wizualne, , metody aktywizujące – burza mózgów, mapa pojęciowa, metoda symulacyjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena składa się z: oceny przygotowania i prezentacji grupowej w formie tematu eksperckiego, oceny indywidualnej aktywności na zajęciach, oceny przeprowadzenia ćwiczenia, lub zestawu ćwiczeń w warunkach symulacji. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych działań

Literatura podstawowa

  1. Wieczorek-Tomaszewska M., Kompetencje wizualne w praktyce edukacyjnej, Biblioteka i Edukacja nr 5/2014;
  2. Pater-Ejgierd N., Kultura wizualna a edukacja, Warszawa 2010;
  3. Litwic-Kaminska K.,  Kultura obrazkowa w dydaktyce – szanse i zagrożenia. Forum Dydaktyczne 7-8/2011;
  4. Montessori M. Umysł dziecka, Wydawnictwo Bellona, 2023;
  5. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, 2006;
  6. Gardner H., Pięć umysłów przyszłości - Laurum 2009;
  7. Suświłło M. Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu. Olsztyn 2004, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego;
  8. Michalak R. Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004;
  9. Kamińska Kłos B., Poszukiwanie sposobu efektywnego uczenia się, Muzyka Historia Teoria Edukacja, 2019 nr 9.

Literatura uzupełniająca

  1. Gardner H., Kornhaber M.L., Wake W. K., Inteligencja: wielorakie perspektywy, 2002;
  2. Tyszkowska M. „ Metaanaliza krytycznego dyskursu nad teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera”,  Przegląd Badań Edukacyjnych nr 24 (1/2017);
  3. Czaja-Chudyba I., Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kraków 2005, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej;
  4. Baniel A., Pokonać dziecięce ograniczenia, Wydawnictwo Harmonia 2021;
  5. Buzan T. Podręcznik szybkiego czytania, Wydawnictwo Ravi Łódź 1999;
  6. Buzan T. i Buzan B, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo Ravi, Łódź, 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 16:12)