Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami terapii zaburzeń mowy oraz przygotowanie ich do samodzielnego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi i osobami dorosłymi. Kształcenie umiejętności stymulowania rozwoju mowy, profilaktyki zaburzeń oraz wspomagania terapii logopedycznej.
Prerequisites
Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą anatomii i fizjologii narządów mowy, faz rozwoju mowy w ontogenezie człowieka oraz klasyfikacje zaburzeń mowy.
Scope
Diagnostyka i dydaktyka logopedyczna – wybrane zagadnienia.
Wybrane zaburzenia mowy – opóźniony rozwój mowy, dyslalia, mutyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie, afazja, dyzartria, mowa osób niedosłyszących i głuchych, osób z niepełnosprawnością intelektualną, palatolalia.
Terapia logopedyczna – definicja.
Cele terapii logopedycznej.
Metody stosowane w terapii logopedycznej.
Założenia, realizacja i przebieg terapii logopedycznej wybranych zaburzeń mowy.
Zaburzenia mowy, a trudności w nauce czytania i pisania.
Logopedyczne pomoce dydaktyczne wykorzystywane do terapii zaburzeń mowy.
Współpraca z rodziną osoby z zaburzeniami mowy oraz placówkami specjalistycznymi.
Teaching methods
Pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna, praca ze źródłami, pomoce dydaktyczne – gry, dyskusja, metody: sytuacyjna, „burza mózgów”.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Aktywność na zajęciach (wypowiedzi merytoryczne, poparte literaturą) - ocena pozytywna.
Jastrzębowska G., Gałkowski T., (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, cz. I i II, Opole, 2017
Parol U.Z., Dziecko z niedokształceniem mowy: diagnoza, analiza, terapia, Warszawa, 1997.
Further reading
Literatura uzupełniająca
Baczała D., Błeszyński J., Terapia logopedyczna, Toruń, 2014.
Czaplewska E., Milewski S. (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańsk, 2015.
Kozłowska M., Wiedza rodzica na temat zasadności podjętego przez specjalistę postępowania
w terapii dyslalii kluczem do osiągnięcia sukcesu logopedycznego, [w:] Wielkopolski Przegląd Logopedyczny nr 1/20/2023, s. 99-103 (red. M.Stasiak), Poznań, 2023.