SylabUZ

Generate PDF for this page

Terapia zaburzeń mowy - course description

General information
Course name Terapia zaburzeń mowy
Course ID 05.9-WNS-LzN-TZMM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Kozłowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami terapii zaburzeń mowy oraz przygotowanie ich do samodzielnego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi i osobami dorosłymi. Kształcenie umiejętności stymulowania rozwoju mowy, profilaktyki zaburzeń oraz wspomagania terapii logopedycznej.

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą anatomii i fizjologii narządów mowy, faz rozwoju mowy w ontogenezie człowieka oraz klasyfikacje zaburzeń mowy.

Scope

  1. Diagnostyka i dydaktyka logopedyczna – wybrane zagadnienia.
  2. Zaburzenia mowy spowodowane nieprawidłową budową anatomiczną narządów mowy.
  3. Wybrane zaburzenia mowy – opóźniony rozwój mowy, dyslalia, mutyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie, afazja, dyzartria, mowa osób niedosłyszących i głuchych, osób z niepełnosprawnością intelektualną, palatolalia.
  4. Terapia logopedyczna – definicja.
  5. Cele terapii logopedycznej.
  6. Metody stosowane  w terapii logopedycznej.
  7. Założenia, realizacja i przebieg terapii logopedycznej wybranych zaburzeń mowy.
  8. Zaburzenia mowy, a trudności w nauce czytania i pisania.
  9. Logopedyczne pomoce dydaktyczne wykorzystywane do terapii zaburzeń mowy.
  10. Współpraca z rodziną osoby z zaburzeniami mowy oraz placówkami specjalistycznymi.

Teaching methods

Pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna, praca ze źródłami,  pomoce dydaktyczne – gry, dyskusja, metody: sytuacyjna, „burza mózgów”.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach  (wypowiedzi merytoryczne, poparte literaturą) - ocena pozytywna.

Kolokwium – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna otrzymana z aktywności na zajęciach oraz kolokwium.

Recommended reading

Literatura podstawowa

  1. Domagała A., Mirecka U. (red), Metody terapii logopedycznej, Lublin, 2022.
  2. Gałkowski T., Tarkowski Z., Zaleski T., (red.) Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin, 1993. Wydawnictwo
  3. Grabias S., Panasiuk J., Wożniak T. (red.), Logopedia – standardy postępowania logopedycznego: podręcznik akademicki, Lublin. 2015.
  4. Jastrzębowska G., Gałkowski T., (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, cz. I i II, Opole, 2017
  5. Parol U.Z., Dziecko z niedokształceniem mowy: diagnoza, analiza, terapia, Warszawa, 1997.

Further reading

Literatura uzupełniająca

  1. Baczała D., Błeszyński J., Terapia logopedyczna, Toruń, 2014.
  2. Czaplewska E., Milewski S. (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańsk, 2015.
  3. Kozłowska M., Wiedza rodzica na temat zasadności podjętego przez specjalistę postępowania
    w terapii dyslalii kluczem do osiągnięcia sukcesu logopedycznego, [w:] Wielkopolski Przegląd Logopedyczny nr 1/20/2023, s. 99-103 (red. M.Stasiak), Poznań, 2023.
  4. Wiśniewska B., Terapia zaburzeń mowy, Warszawa, 2002.

Notes


Modified by dr Małgorzata Kozłowska (last modification: 06-02-2024 15:49)