SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do oligologopedii - course description

General information
Course name Wprowadzenie do oligologopedii
Course ID 05.6 -WNS-LzN-WOL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat problematyki w oligologopedii.

Prerequisites

Etapy prawidłowego rozwoju mowy. Budowa aparatu respiracyjnego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Pedagogika specjalna.

Scope

  1. Różne poglądy i terminologia dotycząca oligologopedii.
  2. Oligofazje – definicje, przyczyny chorobowe, rodzaje uszkodzeń i stopnie niepełnosprawności intelektualnej.
  3. Zadania logopedy w pracy z pacjentem z oligofazją.
  4. Podstawowe terminy zespołów wad genetycznych, które cechuje niepełnosprawność intelektualna.
  5. Sprawność intelektualna a nabywanie mowy.
  6. Kompleksowy zarys terapeutyczny pacjentów z oligofazją.
  7. Profilaktyka w oligologopedii.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, prezentacje multimedialne i filmowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z wykładu składają się ocena z projektu, kolokwium oraz z aktywności (dyskusja na forum grupy).

Kolokwium – 91-100% poprawnych odpowiedzi=5,0; 81-90%=db+; 71-80%=4,0; 61-70%=3,5; 51-60%=3,0; poniżej 51%=2,0

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach (każdą nieobecność należy zgłosić i ustalić z prowadzącym zajęcia formę zaliczenia).

Recommended reading

  1. Tarkowski Z., Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
  2. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K., Biomedyczne podstawy logopedii. Logopedia XXI wieku, Gdańsk 2020.
  3. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. Logopedia – standardy postępowania logopedycznego. Lublin 2015
  4. Gałkowski T., Jastrzębowska G. red. Logopedia – pytania o odpowiedzi. Tom II. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole 2017.
  5. Czaplewska E., Milewski S. red. Diagnoza logopedyczna. Sopot 2015.

Further reading

  1. Minczakiewicz E.M., Bawidła – katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo, Kraków 1996.

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 06-02-2024 21:26)