SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - course description

General information
Course name Metodyka pracy z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Course ID 05.1-WNS-LzN-MPZSPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Logopedia z neurodydaktyką
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów logopedii z zasadami i praktyką pracy z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy, terapii oraz strategii wspomagających

Prerequisites

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej

Scope

Wykłąd

 

  1.  Specyficzne trudności w uczeniu się – ujęcie definicyjne
  2. Przyczyny i przejawy specyficznych trudności w uczeniu się
  3. Zasady diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się
  4. Trudności w uczeniu się związane z dysfunkcją percepcyjno-motoryczną oraz zaburzeniami rozwoju zdolności
  5. Metody i narzędzia wykorzystywane do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się
  6. Prawne regulacje pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  7. UDL w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Ćwiczenia :

  1.  Motoryka duża i motoryka mała w procesie rozwoju dziecka
  2. Metody terapeutyczne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  3. Studium przypadku – przygotowanie diagnozy dysleksji, dyskalkulii
  4. Projektowanie działań terapeutycznych
  5. Tworzenie indywidualnych materiałów terapeutycznych
  6. Współpraca z rodzicami uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Teaching methods

Wykład interaktywny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z wykładu (kolokwium z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) oraz z ćwiczeń (przygotowanie raportu na podstawie symulacji diagnostycznej w  skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

Bogdanowicz M., Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. – Kraków: „Impuls”, 2008.

Oszwa U., Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. – Kraków: „Impuls”, 2008

Pietras I., Młodzież z dysortografią – próba typologii // [w:] Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju / pod red. M. Bogdanowicz, M. Lipowskiej. - Kraków: „Impuls”, 2008.

. Krasowicz-Kupis, Grażyna. Nowa psychologia dysleksji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.

.Shaywitz, Sally. Pokonać dysleksję :nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie. Gdańsk : Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018

Further reading

Borkowska A. R., Domańska Ł., (2006), Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cepeda C., (2012), Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny, Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Cieszyńska-Rożek J., (2013 a), Metody komunikacyjne w nauczaniu języka, Kraków: Omega Stages Systems.

 Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, 2022, Anita Famuła-Jurczak , Scientific bulletin of Chełm: section of pedagogy, No. 1, 71--82, ISSN: 2084-6770, bibliogr. rys. summ. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=3536804

Radwańska, Anna. Jak pomóc dziecku z dysleksją : ćwiczenia dla uczniów klas 4-6. Cz. Warszawa : Difin, 2019.

Radwańska, Anna. Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa : Difin, 2017.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 05-02-2024 20:59)